Vijf trends op de fusie- en overnamemarkt

19 juni 2020
Artikel

De coronacrisis heeft zijn weerslag op de Nederlandse fusie- en overnamemarkt. Uit een recent onderzoek in mei 2020 door MenA.nl blijkt dat het aantal transacties in de maanden maart en april 2020 gehalveerd is ten opzichte van 2019 en dat veel geplande koop- en verkooptransactie ‘on-hold’ zijn gezet of op de lange baan zijn geschoven. Vooral voor kopers die voldoende liquide zijn, liggen er momenteel kansen voor een bedrijfsovername. Ook de mogelijkheden voor managers die zich willen inkopen, nemen toe. Dit zijn de vijf belangrijke trends op de fusie- en overnamemarkt voor mkb-bedrijven.

Portretfoto van Gert-Jan van den Berg
Neem contact op met:
Gert-Jan van den Berg Senior corporate finance adviseur
Vijf trends op de fusie- en overnamemarkt

Wilt u deze informatie liever via een podcast horen? Beluister de podcast.

Trend 1: een draai naar een kopersmarkt

De afgelopen jaren was de overnamemarkt vooral een verkopersmarkt. In alle sectoren was de vraag groter dan het aanbod, waardoor verkopende ondernemers de overhand hadden. Bij een groot aantal transacties overstegen de prijzen de werkelijke waarde. Uit het eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat er gemiddeld meerdere serieuze kopers op de stoep stonden. In sommige sectoren, zoals in de ICT-branche, ging het zelfs om tien of meer geïnteresseerde kopers. Dat momentum op de overnamemarkt lijkt nu te verschuiven naar de kopers. Nu de komende tijd veel bedrijven noodgedwongen op de markt komen, neemt het aanbod van bedrijven toe en krijgen kopers weer wat meer de touwtjes in handen.

Trend 2: de koper met cash is ‘king’

In de tweede helft van 2019 betaalden kopers nog bijna vijf keer de Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (EBITDA) voor een gemiddeld mkb-bedrijf. Dat is dus vijf keer de operationele winst vóór rente, belastingen en afschrijvingen. Naar onze verwachting dalen de gemiddelde overnameprijzen van bedrijven in de komende periode. Daarnaast komt een groot aantal bedrijven in de problemen en moeten zij noodgedwongen hun bedrijf verkopen. Hoe pijnlijk ook voor deze bedrijven, zijn dit voor de kopende partijen die liquide zijn en over voldoende geld beschikken mooie kansen om snel zaken te kunnen doen.

Trend 3: eenmalige kansen 

“De grond van de buurman is maar één keer te koop” is een bekend gezegde. Dit geldt ook voor de overnamemarkt. Juist nu doen zich unieke koopkansen voor, omdat er bedrijven op de overnamemarkt komen die anders wellicht niet of nooit in de etalage hadden gestaan. Denk maar eens aan die ene concurrent die u eigenlijk al jaren probeert te verslaan. Of het bedrijfspand naast uw eigen pand dat nu beschikbaar komt, waardoor u versneld de productiecapaciteit kunt opschalen. Allemaal eenmalige kansen, maar dan moet u wel nu toeslaan, want voor u het weet gaat deze gelegenheid weer voorbij.

Trend 4: interesse voor bedrijven die profiteren van de coronacrisis

Voor bedrijven in de horeca, retail, toerisme en eventbranche zijn het zware tijden. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven en sectoren die juist profiteren van de crisis. Denk aan supermarkten, lokale foodretailers, bouwmarkten, webshops, videostreamers, chatdiensten en leveranciers van medicijnen, medische apparatuur en producten en diensten die inspelen op flexibele werklocaties. De komende tijd kunnen dit soort bedrijven ongetwijfeld op een grote interesse rekenen van strategische kopers en investeringsmaatschappijen.

Trend 5: mogelijkheden voor een management buy-in nemen toe

Door het hoge prijsniveau van veel bedrijven was het de afgelopen jaren voor management buy-in kandidaten lastig om zichzelf in te kopen in het bedrijf. Bovendien konden veel managers zich door de krappe arbeidsmarkt voor een prettig uurtarief verhuren als interim-manager of zzp’er. Dat lijkt nu grotendeels voorbij. Door de dalende prijzen van veel ondernemingen en de nog steeds ruime financieringsmogelijkheden, is het voor ondernemende managers daarom weer een serieuze optie om zich de komende tijd (gedeeltelijk) in te kopen bij een bedrijf.

Meer informatie of advies?

Bent u op zoek naar kansen of een klankbord en advies, dan helpt ABAB Corporate Finance u graag verder. Neem contact op met Gert Jan van den Berg, senior adviseur Corporate Finance, via telefoonnummer 013-4647238 of stuur Gert Jan een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Gert-Jan
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan