Helft ondernemers vraagt geen advies

22 augustus 2019
Artikel

Ruim de helft van de ondernemers in Nederland vraagt geen advies bij vraagstukken rondom hun onderneming, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel en onderzoeksbureau MWM2. Bijna 90% van de ondernemers loopt rond met vraagstukken en 70% heeft er twee of meer. Mkb-ondernemers worstelen vooral met vraagstukken rondom bedrijfsoverdracht en het vinden van goed personeel. Voor John Verhagen, Voorzitter Hoofddirectie van ABAB Accountants en Adviseurs, zijn deze resultaten herkenbaar. “Daarom zetten wij met ons unieke relatiemanagementconcept in op proactief advies in de breedte.”

Ondernemer en adviseur in gesprek over advies

Gemiste kansen, stagnerende groei en stress

Opvallend is dat bijna de helft van de ondernemers aangeeft niet goed te weten waar ze terecht kunnen met inhoudelijke vragen rondom hun onderneming. Het rond blijven lopen met vragen heeft een serieuze impact: kansen blijven liggen, groei stagneert en ondernemers ervaren zelfs stress of lichamelijke klachten als gevolg.

Klant écht centraal

Verhagen: “We merkten in het verleden dat klanten vaak terughoudend waren met het delen van zorgen of plannen, uit angst dat er meteen een factuur op de mat zou vallen. Dat vonden wij zorgelijk en vooral onwenselijk, want dat zou betekenen dat hij geen of te laat passend advies krijgt en dus mogelijk niet tijdig kan acteren. Dat is niet bevorderlijk voor het resultaat. Daarom zijn wij gestart met ons relatiemanagementconcept en hebben we besloten de sparringuren niet in rekening te brengen.” Met het relatiemanagementconcept zet ABAB in op proactief advies in de breedte. Verhagen vervolgt: “De relatiemanager is een persoonlijke sparringpartner voor klanten met een brede adviesbehoefte. Hij signaleert proactief kansen en bedreigingen en is een gesprekspartner met een brede blik. Hij kent de klant, zijn onderneming en de sector en is veelal het eerste aanspreekpunt bij vraagstukken. Bij specifieke ondernemingsaspecten waarop de klant meetbare resultaten wilt boeken, brengt de relatiemanager hem op het juiste moment met de juiste specialist in contact. Zo zetten wij de klant echt centraal en overtreffen we verwachtingen.”

Wilt u advies bij vraagstukken rondom uw onderneming? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Verhagen: ‘We hebben een schat aan informatie en deskundige adviseurs om uw organisatie te helpen groeien. Onze specialisten staan voor u klaar om u inhoudelijk vooruit te helpen.’

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan