Worden we te duur?

9 januari 2023
Blog

Ondanks een fors lager aanbod, daalde de prijs van veel producten. Dit terwijl de kostprijs alleen maar verder stijgt door hoge energiekosten en (terecht) stijgende loonkosten. Hoe valt er nog rendement te behalen?

Portretfoto van Eric Flinterman
Eric Flinterman Relatiemanager tuinbouw
verkoop groente en fruit

Daar is helaas geen eenduidig antwoord op. Er wordt al enorm geïnvesteerd in onder meer ledbelichting, extra energieschermen, zonnepanelen en automatisering. Daarbij wordt er in de wintermaanden fors minder geproduceerd. Toch staan de prijzen onder druk. De consument maakt zo zijn keuzes en daar hebben we het maar mee te doen. Kostprijsbeheersing is zoals altijd een must.

Hardere aanpak

Toch is er meer dan kostprijs alleen. Zo steeg de winkelprijs van champignons met ongeveer € 2 per kilo, tegen € 0,20 tot € 0,30 voor de teler. Dit moet maar eens afgelopen zijn en vraagt om een hardere aanpak richting de retail. Bij biologische producten worden prijsstijgingen in de keten tot de teler doorberekend, de consument begint af te haken en de teler krijgt de rekening gepresenteerd. Geen fijne vooruitzichten dus. Tijd om uw strategie te herijken. Die is bij elk bedrijf anders, maar overal zal de kostenstijging beteugeld moeten worden. Niet alles kan zomaar meer. Daarom belichten ondernemers veel minder dan andere jaren en kijken zij kritisch naar alle kosten.

Onszelf beter verkopen

Hoge inflatie speelt overal en we moeten er voorlopig mee leren leven. Ik ben dan ook van mening dat we niet te duur worden, maar dat we onszelf en onze producten nog veel beter moeten verkopen.

We verkopen niet alleen een bosje bloemen, een bakje champignons of een tros tomaten. We verkopen betrouwbaarheid, duurzaamheid, gezondheid met een goed inkomen voor het personeel. Dat moet gewoon betaald worden! We zijn dus helemaal niet te duur. Nog beter verkopen dus, met de harde claims dat we beter en duurzamer zijn dan de concurrent. En als er dan nog niet betaald wordt? Dan is de enige oplossing om minder te leveren. Verkopen met verlies is niet houdbaar.

Dit blog verscheen eerder op GoedemorgenSierteelt.

Meer weten?

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u hier eens over sparren? Neem contact op met Eric Flinterman, relatiemanager tuinbouw, via telefoonnummer 073-6465419 of stuur Eric een e-mail.

Lees al onze tuinbouwblogs.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Eric
Portretfoto van Eric Flinterman
Relatiemanager tuinbouw
Bel
073-6465419
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu