Pensioen verplicht voor medewerkers callcenter
Niet iedereen in de facilitaire contactcenterbranche heeft automatisch recht op een pensioenregeling. Alleen als de werkgever is aangesloten bij de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) is een pensioen verplicht. Voor niet-aangesloten organisaties is dit niet het geval, maar wel aan te raden. In dit artikel lees je wie er recht heeft op een pensioenregeling, hoe deze is opgebouwd, en hoe werkgevers een pensioenuitvoerder kunnen kiezen.
Wie heeft er recht op een pensioenregeling?
Om in aanmerking te komen voor de pensioenregeling moet de werkgever aangesloten zijn bij de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC). Voor de niet aangesloten callcenterorganisaties is het niet verplicht om medewerkers een pensioen aan te bieden. Het is uiteraard wel gewenst.
Lees meer over de diensten van ABAB Pensioenadvies.
De werkgever kiest de pensioenuitvoerder
Normaal gesproken wordt er voor branche gerelateerde pensioenregelingen een bepaalde pensioenuitvoerder voorgeschreven. Dit geldt echter niet voor de pensioenregeling voor facilitaire contactcenters. Deze werkgevers kunnen zelf een pensioenuitvoerder kiezen. Dit kan een verzekeraar of Premie Pensioen Instelling (PPI) zijn. Deze relatief nieuwe pensioenuitvoerders zijn sinds 2012 op de markt en zijn doorgaans eigendom van de grote Nederlandse levensverzekeraars.
Pensioenregeling voor callcentermedewerkers
De pensioenregeling voor callcentermedewerkers ziet er sinds 1 juli 2023 als volgt uit:
- Werkgeversbijdrage: (5,3% x pensioengrondslag) + de administratiekosten
- Medewerkersbijdrage: Geen
Berekening pensioengrondslag
Zo bepaal je de hoogte van de pensioengrondslag:
1. Vermenigvuldig het uurloon met het aantal gewerkte uren per maand.
2. Vermenigvuldig deze uitkomst met het aantal betaaltermijnen in een jaar (12,96).
3. Verminder dit met (de AOW-franchise * x percentage van parttime werken (PT)).
Samengevat: (uurloon x gewerkte uren x 12,96) -/- (AOW-franchise x PT%)
* De AOW franchise in 2024 bedraagt € 17.545 op fulltime basis
Voorbeeld
Anja werkt 20 uur in de week (PT% = 50%) tegen een uurtarief van € 15. De pensioengrondslag van Anja bedraagt dan (€ 15 x 80 x 12,96) -/- (€ 16.322 x 50%) = € 15.552 -/- € 8.161 = € 7.391
Berekening pensioenpremie werkgever
De werkgeversbijdrage bedraagt 5,3% van de pensioengrondslag vermeerderd met de administratiekosten. In het voorbeeld van Anja bedragen de administratiekosten € 60 per jaar. De pensioenpremie die de werkgever op jaarbasis voor Anja betaalt, bedraagt dan ( € 7.391 x 5,3%) + € 60 = € 452 per jaar.
Aanvullen van pensioenpremie toegestaan
De eerste belangrijke stap, de introductie van een pensioenregeling voor callcenters, is gezet. De werkgeversbijdrage bedraagt minimaal 5,3% van de pensioengrondslag. Als een werkgever extra pensioenpremie voor de medewerkers wil bijdragen dan kan dat. In de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is een premiemaximum opgenomen van 30% van de pensioengrondslag per jaar. Er is dus nog voldoende ruimte voor verbetering.
Meer informatie pensioenregeling callcenters
ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Meer weten over het opzetten van een pensioenregeling voor facilitaire contactcenters? En wil je medewerkers goed informeren over de regeling? Wij begeleiden je hier graag bij. Neem contact op met Bart van de Wouw, senior pensioenadviseur, via telefoonnummer 013-4647287 of stuur Bart een e-mail.