Tips om de (netto)opbrengst van uw onderneming te optimaliseren

22 juni 2022
Artikel

Heeft u plannen om op korte- of op langere termijn uw bedrijf te gaan verkopen of overdragen? Dan is het zaak om tijdig te starten met de voorbereidingen. Zorg dat u nu al de nodige voorbereidingen treft. Met deze tips komt u tot de meest optimale (netto-)opbrengst.

Portretfoto van Gert Jan van den Berg
Neem contact op met:
Gert Jan van den Berg Senior corporate finance adviseur
Ipad met grafieken van (netto)opbrengst

Tip 1. Is uw structuur ingericht voor verkoop?

Het is belangrijk om al tijdig met de voorbereidingen te starten en een analyse te maken op de huidige structuur. Is er een holdingstructuur? Kan ik gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling. Waar zit het (bedrijfsgebonden-) vastgoed? Wordt dit onderdeel van de verkoop? Zijn er andere balansposten die een overdracht kunnen bemoeilijken? Zo weet u of uw structuur ingericht is voor verkoop.

Tip 2. Is het bedrijf ook qua fiscale inrichting gereed?

Zitten de bedrijfsonderdelen in een fiscale eenheid? Zijn er fiscale voorzieningen of reserveringen aanwezig? Zijn de pensioenen van de aandeelhouders juist gealloceerd? Op fiscale herstructureringen zitten vaak ‘wachttermijnen’ van drie tot zelfs zes jaar, temeer een reden om tijdig te beginnen. De Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR/BOF) binnen de familie biedt ruime fiscale mogelijkheden bij een overdracht, maar kent ook voorwaarden

Tip 3. Kijk nog eens kritisch naar opbrengsten, kosten en rendement

Een analyse van zowel afnemers als leveranciers en hun condities geeft inzicht en ook vaak mogelijkheden om het rendement te verbeteren. Zijn alle afnemers echt winstgevend en zijn mijn inkopen tijdig, afgestemd op mijn omzet en scherp qua prijs en voorwaarden? Welke kosten dragen echt bij aan het resultaat. Hoe kan ik mijn liquiditeit verbeteren? Ook door het optimaliseren van het werkkapitaal en cashmanagement. Hoe kunnen mogelijke risico’s beperkt worden? Is het businessmodel nog toekomstproof? En welke ontwikkelingen zien we in de markt?

Tip 4. Hoe staat het met de managementinformatie?

Is het beeld van onze interne cijfers juist, tijdig en volledig? Is er voldoende inzicht om te kunnen sturen op deze informatie? Voor het managen van een bedrijf is naast inzicht ook overzicht belangrijk. Hoe staat het met het niveau van automatisering.

Tip 5. In hoeverre is het bedrijf afhankelijk van de ondernemer en is hij vervangbaar?

Kijk eens in de spiegel en naar de eigen rollen en taken. Hoe kunt u het management verstevigen en verder uitdagen om ze meer taken en verantwoordelijkheden te geven? Wellicht ook een goed moment om eens integraal naar het aanwezige personeel te kijken. Dit vereenvoudigt niet alleen de verkoopmogelijkheden, maar ook het verkoopproces. Ook levert het vaak een hogere verkoop- opbrengst op en een optimale fiscale situatie.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het verkoopklaar maken van uw onderneming? Neem contact op met Gert-Jan van de Berg, senior corporate finance adviseur, via telefoonnummer 013-4647238 of stuur Gert-Jan een e-mail. 

Wilt u ondersteuning bij het verkoopklaar maken van uw onderneming? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Gert Jan
Icoon whitepaper

Vier fasen om te komen tot succesvolle bedrijfsverkoop

Download het gratis whitepaper
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu