Telt gebruik social media mee voor het urencriterium?

7 februari 2024
Artikel

Telt het gebruik van social media mee voor het urencriterium? Over die vraag boog de rechtbank zich. Het antwoord is opvallend, want dat blijkt niet altijd het geval.

Profielfoto van Nico van der Ende
Neem contact op met:
Nico van der Ende Senior belastingadviseur
Telt social media voor urencriterium?

Het urencriterium

Alleen als u voldoet aan het zogenoemde urencriterium heeft u recht op bepaalde aftrekposten, bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek. Om te voldoen aan het urencriterium moet u in een kalenderjaar minimaal 1.225 uur aan uw onderneming besteden én u moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden. Besteedt u bijvoorbeeld 25 uur per week aan uw onderneming, dan voldoet u in beginsel aan het urencriterium. Werkt u daarnaast ook nog 30 uur per week in loondienst? Dan voldoet u niet aan de tweede eis, en dus ook niet aan het urencriterium. De tweede eis geldt niet wanneer u in één van de vijf voorafgaande jaren geen ondernemer was.

Welke uren mag u meetellen? 

In principe tellen alle uren die u besteedt aan uw onderneming mee voor het urencriterium, ook de uren die u niet direct aan klanten factureert. Besteedt u bijvoorbeeld tijd aan het opstellen van facturen of het updaten van uw website? Dan tellen deze uren gewoon mee voor het urencriterium. Wel is vereist dat u aannemelijk kunt maken dat u de uren aan uw onderneming heeft besteed.

Gebruik social media

Als u tijd besteedt aan het updaten en bijhouden van de social mediakanalen, dan tellen deze uren in beginsel ook mee voor het urencriterium. Wel moet u aannemelijk kunnen maken dat u de tijd die u bezig bent geweest met het gebruik van social media voor uw onderneming heeft besteed. In een recente zaak oordeelde de rechtbank dat de ondernemer dit niet aannemelijk had gemaakt. 

De situatie was als volgt. De vrouw was van mening dat zij aan het urencriterium voldeed en recht had op zelfstandigenaftrek. Van de 1.352 uren die zij voor de onderneming had gewerkt, had zij 600 besteed aan social media en 300 uur aan het gebruik van andere media. De rechtbank twijfelde er niet aan dat de vrouw dagelijks gebruik maakte van social media. Toch was volgens de rechter niet aan het urencriterium voldaan, omdat niet duidelijk was geworden waarom het gebruik als zakelijk moest worden aangemerkt.

Gevolgen voor de praktijk

Voor het urencriterium is het dus van belang dat u aannemelijk kunt maken dat u werkzaamheden verricht voor uw onderneming. U moet inzichtelijk kunnen maken waarom de activiteiten van belang zijn voor de onderneming. Zeker als de tijd die u besteedt (in dit geval aan social media) een substantieel deel vormt van de 1.225 uur die nodig is om te voldoen aan het urencriterium. 

Meer weten? 

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over het urencriterium voor social media? Onze fiscale adviseurs helpen u graag. Neem contact op met Nico van der Ende, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 0485-561326 of stuur Nico een e-mail.

Wilt u meer weten over het urencriterium voor social media? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Nico
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu