‘Naast de controle wil ik ook sparren: food for thought!’

Referentie

Innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand bij KOMA Koeltechnische Industrie in Roermond. De groei zit er flink in. De ambitie is om de omzet in 2025 verdubbeld te hebben ten opzichte van 2020. “Ook met Finance willen we nog stappen maken, samen met ABAB.”

In gesprek met:
Ferry Houbiers, KOMA Koeltechnische Industrie
KOMA

Constante kwaliteit

Sinds 1938 loopt familiebedrijf KOMA voorop in de ontwikkeling, productie, installatie en het onderhoud van koel-, vries- en conditioneringssystemen. Het portfolio omvat zowel standalone als centrale installaties voor kwaliteitsbewuste bakkers, patissiers, chefs, hotels en ondernemers. Klanten komen voornamelijk uit Europa, Japan en het Midden-Oosten. CFO Ferry Houbiers: “Zij leveren dagelijks vakmanschap en versbeleving aan hun klanten en daarvoor vertrouwen ze op de constante kwaliteit en continuïteit van onze installaties.”

Innovatie en duurzaamheid

Door Europese wetgeving staat KOMA voor de uitdaging om installaties te leveren die geen gebruik meer maken van milieubelastende F-gassen, zoals freon. Die moeten in 2030 volledig uitgefaseerd zijn. Ferry: “Op dit gebied komen innovatie en duurzaamheid mooi samen. Zo zijn we op dit moment heel succesvol met onze Booster, een installatie die gebruikmaakt van CO2 als koudemiddel. Hiermee leveren we een belangrijke toegevoegde waarde en deze installaties zijn een echte aanjager van onze expansie. Mooi om te zien is dat we deze installaties vaak mogen leveren aan bedrijven die al jaren klant bij ons zijn. Wij groeien met hen mee en zij met ons.”

Verder versnellen

Sinds 2019 verzorgt ABAB de volledige audit voor KOMA. Ferry: “Tot die tijd werkten we met een big four-kantoor, maar wij zijn op zoek gegaan naar een partner die wat meer down-to-earth en pragmatisch is en met ons meedenkt. Natuurlijk moet auditing voldoen aan bepaalde standaarden, maar wij zijn geen Philips of ASML. Daarom past ABAB veel beter bij ons, ook qua prijsstelling en mentaliteit. Ik vind bijvoorbeeld dat wij als Finance minder bezig moeten zijn met de registratie achteraf. We moeten veel meer werken in het hier en nu en sturen op basis van data. Hierin hebben we, ook samen met ABAB, flinke slagen gemaakt. De interim-controle gebeurt nu in oktober/ november en de eindcontrole medio april. Vorig jaar was dat nog in mei, maar ik wil graag nog verder versnellen. Het is mijn ambitie om begin april klaar te zijn. Dan hebben we drie maanden om ons werk te doen en te deponeren.”

Diepgang in dialogen

“Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om sneller klaar te zijn. Het verleden wijst dit ook uit. De eerste jaarrekening hebben we in 2018 samen met ABAB gedaan. Toen moesten we elkaar nog leren kennen en dat kostte uiteraard de nodige tijd. Maar elk jaar erna ging het sneller. Overigens is snelheid niet eens het doel op zich, maar dit zorgt er ook voor dat er meer tijd ontstaat om samen met ABAB te focussen op andere aspecten. Het maakt de kwaliteit van hun dienstverlening waardevoller. Ook belangrijk is dat de samenstelling van het team dat voor ons werkt, zo constant mogelijk is. Zo leer je elkaar steeds beter kennen, waardoor er meer diepgang in onze dialogen ontstaat. Want ondanks dat ABAB hier is voor de controle, wil ik ook food for thougt: samen sparren, inzichten delen en zo verder komen.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over de dienstverlening van ABAB Audit & Assurance? Neem contact op met Marco van der Voorden, directeur Audit & Assurance via telefoonnummer 013-4647259 of stuur Marco een e-mail

Wilt u meer weten over de dienstverlening van ABAB Audit & Assurance? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Marco
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan