‘We passen goed bij elkaar; qua omvang én mentaliteit’

Referentie

Logistiek is een van de topsectoren waarin Nederland uitblinkt. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil in deze sector bijdragen aan een gunstig ondernemersklimaat in heel Europa. Sinds 2018 ondersteunt ABAB TLN met audit- en assurance-diensten.

In gesprek met:
Jeroen Spaans, Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN)
TLN

Duurzame ontwikkeling

Om de toonaangevende positie van Nederland op het gebied van transport en logistiek te behouden, is het belangrijk dat de sector goed inspeelt op trends en ontwikkelingen. Zo wil TLN bijdragen aan het versterken van de internationale concurrentiepositie van Nederland, nu en in de toekomst. TLN verbindt en ondersteunt haar leden en is gezaghebbend gesprekspartner voor overheid en politiek, bestuur en leden. Ook voor andere maatschappelijke belanghebbenden op het gebied van logistiek en daarbinnen transport in het bijzonder, is TLN gesprekspartner. Manager bedrijfsvoering Jeroen Spaans: “Ons doel is om met draagvlak van onze circa vijfduizend leden bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de sector.”

Verenigingsstructuur

Omdat TLN een verenigingsstructuur heeft met een Ledenraad, is het wettelijk gezien niet verplicht om de jaarrekeningen te laten controleren. “Toch laten we dit elk jaar doen,” vertelt Jeroen. “We willen transparant zijn naar onze leden en maximaal inzicht bieden in hoe wij hun lidmaatschapsgeld besteden. Wat zij aan ons betalen, hangt af van de omvang van het bedrijf. Als lid wil je natuurlijk de zekerheid dat er verantwoord en zinvol met je geld wordt omgegaan.”

Proactief en ondernemend

Sinds 2018 maakt TLN gebruik van de diensten van ABAB Audit & Assurance. “Hiervoor werkten we met twee big five-kantoren, maar bij ABAB voelen we ons heel goed thuis. Je merkt aan alles dat we bij elkaar passen; qua omvang, maar zeker ook qua mentaliteit. Bij de selectie van een nieuwe accountant merkten we direct dat ABAB graag voor ons wilde werken. Na het eerste contact zaten we snel om tafel om afspraken te maken. Die proactieve, ondernemende houding en het meedenken is waar ABAB zich mee onderscheidt. Via onze penningmeester hadden we ook al enkele referenties gekregen. Met de kennis en ervaring zat het dus ook goed, wisten we.”

Tijdig anticiperen

“Bij aanvang van de samenwerking heeft ABAB een heel goed inwerkprogramma gemaakt om elkaar snel beter te leren kennen. Omdat wij een verenigingsstructuur hebben, is de interim-controle en de controle van de jaarcijfers anders geregeld dan bij een bv-structuur. Al snel bleek dat ABAB hierin ook goed thuis is. Wat ik belangrijk vind, is dat ABAB ons al vroeg in het controleproces betrekt. Zo kunnen we tijdig anticiperen bij het opstellen van de jaarcijfers. Dat is prettiger dan achteraf corrigeren. Wat ik ook fijn vind: de lijnen zijn kort en de medewerkers erg betrokken. Naast controlewerkzaamheden maken we ook voor belasting- en subsidieadvies gebruik van ABAB.

Corona heeft de werkwijze wel wat veranderd. We doen inmiddels veel meer digitaal en op afstand, maar ook dat werkt prima. Ik denk zelfs dat we deze werkwijze in de toekomst grotendeels gaan handhaven. Ons kantoor zit in Zoetermeer - niet echt om de hoek - dus dan is dit wel zo efficiënt.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over de dienstverlening van ABAB Audit & Assurance? Neem contact op met Marco van der Voorden, directeur Audit & Assurance, via telefoonnummer 013-4647259 of stuur Marco een e-mail

Wilt u meer weten over de dienstverlening van Audit & Assurance? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Marco
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan