Krapte op de arbeidsmarkt

21 februari 2018
Artikel

Het gaat goed met de economie, de werkloosheid daalt. Maar terwijl de werkgelegenheid toeneemt, droogt de vijver met gekwalificeerd personeel op. De krapte op de arbeidsmarkt neemt steeds serieuzere vormen aan. Wat kunt u als werkgever doen om niet alleen goed personeel te werven, maar ook te behouden? Hoe onderscheidt u zich van de concurrent?

Portretfoto van Tavita van Galen
Geschreven door:
Tavita van Galen Senior adviseur personeelsmanagement
Ondernemer en adviseur bespreken het personeelsbeleid

Het behouden van personeel
 

Binden van personeel

Het grootste deel van werkend Nederland wisselt in zijn carrière regelmatig van werkgever. Meer dan de helft van de werknemers in het midden- en kleinbedrijf verlaat het bedrijf weer binnen vijf jaar. Zo verliest het bedrijf ook de kennis en vaardigheden van deze werknemer. Veel werkgevers trekken daarom van alles uit de kast om hun werknemers aan zich te binden. Een hoger salaris, een lease-auto, een opleiding, de mogelijkheid om flexibel te werken, noem maar op. Als u deze voordelen weet aan te sluiten op de wensen van uw medewerkers, zijn dit goede knoppen om aan te draaien. Maar wat doet u om de intrinsieke motivatie van uw werknemers te verhogen? Hoe boeit u uw personeel? Om uw werknemers voor langere tijd binnen te houden, is een goede balans tussen binden en boeien belangrijk.

Boeien van personeel

Bij het boeien van uw personeel zijn zaken als persoonlijke ontwikkeling, voldoening en uitdaging belangrijk. De functie waarin de werknemer drie jaar geleden startte, is hij nu misschien ontgroeid. Door uw werknemers ruimte te geven om aan hun eigen functie te sleutelen, voorkomt u dat ze op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Dit sleutelen aan de eigen baan wordt job crafting genoemd. Het doel van job crafting is om de baan zo te boetseren dat deze (beter) aansluit bij de talenten, vaardigheden en competenties van de medewerker. De baan groeit als het ware mee.

Ook methodes als agile werken, scrummen en zelfsturende teams verhogen de creativiteit en de tevredenheid. Werknemers bepalen zelf de werkverdeling en planning en zijn verantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat. Zo ontstaat meer ruimte voor eigen initiatief en talent. Tegelijkertijd kunt u als bedrijf beter inspelen op veranderingen in de markt.

Generatiemanagement

In veel organisaties werken mensen uit verschillende generaties. Generaties met ieder hun eigen kenmerken en drijfveren, maar ook ieder hun eigen kracht. Generatiemanagement betekent dat de eigenschappen van de verschillende generaties herkend worden en optimaal worden ingezet. Voor een ideale balans tussen de verschillende generaties past u uw selectieprocedure en functies hier op aan. Koppel ook eens een senior medewerker aan een junior. Zo kan de senior zijn kennis overdragen aan de junior en krijgt de junior de coaching en begeleiding die vaak erg gewenst is in zijn beginnende carrière. De oudere werknemer kan minder gaan werken en gezond zijn pensioen halen. De jongere werknemer krijgt de kans om in een vaste baan in te stromen.

Om elke generatie goed aan te sturen, is het soms nodig om uw leiderschapsstijl aan te passen. Dit heet situationeel leiderschap. Geen makkelijke taak, maar wel met als resultaat dat uw werknemers zich gezien en gehoord voelen en de onderlinge samenwerking beter verloopt. Om uw leiderschap aan te kunnen passen, heeft u inzicht nodig in uw voorkeursstijl. Zo weet u welke andere leiderschapsstijlen u nog verder kunt ontwikkelen.

Het werven van personeel
 

Aantrekken van personeel

In een krappe markt waarin werknemers de banen voor het uitzoeken hebben, is het zaak ervoor te zorgen dat uw vacature eruit springt én de doelgroep aanspreekt. Het schrijven van een aansprekende vacaturetekst en daarmee het zorgen voor voldoende sollicitaties blijkt voor veel bedrijven lastig.

Employer branding

Als u bekendstaat als goede en leuke werkgever, werft u makkelijker nieuw personeel. Bedenk daarom goed hoe u zichzelf als werkgever wilt profileren. U kunt ook uw eigen personeel als ambassadeurs inzetten. Als uw eigen werknemers vertellen hoe leuk het is om bij uw bedrijf te werken, versterkt dat uw boodschap. Of bied hen een bonus aan als zij een geschikte kandidaat voordragen. Employer branding maakt het bestaande personeel bovendien trotser en gemotiveerder.

Vergroot uw vijver

U vist waarschijnlijk samen met uw concurrenten uit dezelfde vijver. Om die vijver te vergroten, kunt u ook eens denken aan statushouders, gepensioneerden en 56-plussers. Steeds meer 56-plussers zijn langdurig werkloos, ondanks hun werkervaring, vakkennis en uitgebreide netwerk. Bovendien zijn ze vaak erg gemotiveerd om weer aan de slag te gaan en loyaal aan hun werkgever. Ook zijn er financiële voordelen bij het aannemen van 56-plussers, waardoor u als werkgever minder risico loopt.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Tavita
Portretfoto van Tavita van Galen
Senior adviseur personeelsmanagement
Bel
040-2942645
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan