Het belang van KPI’s voor de logistieke sector

25 juni 2024
Artikel

Als ondernemer wilt u voortdurend kunnen sturen op efficiëntie en klanttevredenheid. En ook wilt u tijdig kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt. Goed inzicht in uw kritische prestatie-indicatoren helpt.

Portretfoto van Sander Teraa
Neem contact op met:
Sander Teraa Accountant
KPI's in de logistiek

Optimaliseren met KPI’s

In de logistieke sector helpen kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) bij het optimaliseren van de operatie. Met name het verbeteren van uw klanttevredenheid, het maximaliseren van de winstgevendheid en optimalisatie van efficiëntie zijn belangrijk.  Afhankelijk van de grootte van uw onderneming, het aantal trekkende eenheden of entiteiten is het van belang goed na te denken over deze KPI’s en de benodigde managementinformatie van uw onderneming. Dit kunnen financiële, maar ook niet-financiële indicatoren zijn. 

Wat zijn belangrijke KPI’s voor transportbedrijven?

Wat zijn nu de belangrijkste KPI’s voor de transportsector? Deze KPI’s zijn van essentieel belang:

  1. bezettingsgraad;
  2. leeggewicht kilometers;
  3. brandstofverbruik per kilometer;
  4. onderhoudskosten per kilometer;
  5. CO2-uitstoot per kilometer;
  6. doorlooptijd van de leveringen;
  7. klanttevredenheid;
  8. winstmarge.

Zorg voor inzicht in uw bedrijfsvoering

Voor u als transportondernemer is inzicht belangrijk om invloed te hebben op uw bedrijfsvoering en tijdig bij te kunnen sturen. Een deel van bovenstaande KPI’s kunt u uit uw financiële administratie herleiden. Zorg er dus voor dat uw administratie zo is ingericht, dat voor u de KPI’s en managementinformatie inzichtelijk zijn. Dit helpt niet alleen bij het sturen op efficiëntie en klanttevredenheid, maar ook bij  het maken van de juiste investeringsbeslissingen. 

Procedures en afspraken over verantwoording

Goede procedures en afspraken over de verantwoording dragen eraan bij dat uw managementinformatie correct en op tijd beschikbaar is. Door de KPI’s frequent te evalueren kunt u ook tijdig inspelen op de ontwikkelingen in de markt en blijft u competitief.

Laat u adviseren

Heeft u als transportondernemer vragen over de inrichting van uw processen of de ontwikkelingen van uw KPI’s? Het team logistiek van ABAB beschikt over veel kennis en ervaring op dit vlak en adviseert u graag.

Meer weten?

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u weten hoe u de processen binnen uw bedrijf kunt optimaliseren? Neem contact op met Sander Teraa, accountant, via telefoonnummer 013-4647213 of stuur Sander een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Sander
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan