‘Erg tevreden met de resultaten van depop-repop’

Referentie

Varkenshouderij Steentjes houdt 1.150 zeugen in het Gelderse Etten en 2.500 vleesvarkens op twee locaties in Duitsland. ABAB begeleidde de ondernemers de afgelopen twee jaar bij een depop-repop en bij de bedrijfsoverdracht aan zoon Mark Steentjes. “Depop-repop is een langetermijnstrategie en die heeft bij ons heel goed uitgepakt.”

In gesprek met:
Mark Steentjes, Varkenshouderij Steentjes
Ondernemer met big

De familie koos in 2019 voor ABAB vanwege de kennis van de sector en de beschikbare branchereferentiecijfers. ABAB verzorgt voor de varkenshouderij de financiële administratie en maakt een aantal keer per jaar een productieresultaatberekening. Daarnaast zit bedrijfsadviseur Frank Steenbreker regelmatig met het gezin om tafel om te sparren. Naar aanleiding van gesprekken met Frank en een webinar over dit onderwerp dat ABAB mede-organiseerde, kwam het besluit tot depop-repop: het compleet leegdraaien en opnieuw opstarten van een bedrijf om de diergezondheid structureel te verbeteren. Mark Steentjes: “Deze mogelijkheid speelde al langer door mijn hoofd, omdat we wat tobden met de diergezondheid op het bedrijf. Dat bracht veel kosten met zich mee. Depop-repop is echter een grote stap, die je niet zomaar neemt.” Daarom werd er een projectteam samengesteld met deskundigen van onder andere de gezondheidsdienst, de fokkerij, de dierenarts, hygiënedeskundige, voeradviseur en Frank Steenbreker om het financieel door te rekenen.

‘Op het gebied van diergezondheid en werkplezier is het rendement super’

ABAB maakte samen met de andere partijen een draaiboek, waarbij iedere deskundige verantwoordelijk was voor een bepaald hoofdstuk. Vervolgens werd het plan samengevoegd en uitgewerkt voor alle facetten binnen het bedrijf. Steenbreker: “Ieder onderdeel van het plan moet kloppen. Pas als ieder facet goed is opgetuigd, is er goede kans van slagen. Zo’n omschakeling vraagt heel wat van de ondernemer. Zo werd met Mark een weekplanning gemaakt: vanaf wanneer wordt gestopt met het dekken van zeugen, wanneer worden de zeugen afgevoerd, wanneer is het bedrijf volledig leeg, wanneer worden de nieuwe opfokzeugen weer aangevoerd en wanneer wordt de eerste verkoop van biggen uit de nieuwe zeugenstapel verwacht?  Op basis van deze gegevens konden we een goede begroting maken: eerst wordt de opbrengst van dieren ontvangen, maar vervolgens neemt de liquiditeit sterk af door aankoop van de opfokzeugen en de periode van leegstand.” Door in kaart te brengen hoe de liquiditeit gaat verlopen, wordt inzichtelijk wat de investering is en wat de terugverdientijd hiervan is. Kortom: een langetermijnstrategie.

Steentjes: “Dankzij de berekeningen van Frank wisten we precies waar we de komende twee jaar financieel aan toe waren. In 2021 is de depop-repop uitgevoerd en ik ben erg tevreden met de resultaten; zeker op het gebied van diergezondheid en werkplezier is het rendement gewoon super. Achteraf gezien was de timing prijstechnisch ook perfect.”

Soepele bedrijfsoverdracht

Inmiddels zit Steentjes in de afrondende fase van de bedrijfsovername van zijn ouders. Hij maakt al vijftien jaar deel uit van de maatschap, maar nu is het moment om het stokje over te nemen. “De samenwerking met mijn ouders was altijd heel goed en ook de overname verloopt soepel. We voerden hierover al eerder gesprekken met Frank en hij betrok bedrijfsadviseur Bas Korsten van het bedrijfsovernameteam van ABAB erbij. Bas is vooral gericht op het proces van de bedrijfsovername en kijkt ook naar de belangen van mijn ouders en zussen. Frank kijkt meer naar het bedrijf en hoe dat voor mij rendabel blijft.” Doordat er weinig discussie was, is het proces snel en soepel verlopen.

'Uiteindelijk zijn familiebelangen meer waard’

Steenbreker: “Een bedrijfsoverdracht is een zakelijke en cijfermatige afweging, maar ook persoonlijke punten spelen een belangrijke rol. Iedereen moet elkaar wat gunnen en je moet je als ondernemer kwetsbaar durven opstellen. Ik werk graag met ondernemers die openstaan voor een ander geluid. We zijn het niet altijd eens, maar kunnen open discussie voeren. Mark is een snelle denker en ik geef hem soms een beetje tegengas. De onderlinge communicatie is erg goed.”

Vanuit ABAB Legal werd jurist Linda Pijpers ingezet om de lopende overeenkomsten te toetsen en nieuwe testamenten op te stellen. ABAB zorgde ervoor dat daarnaast ook op fiscaal gebied alles goed geregeld werd en controleerde of de bedrijfsstructuur nog passend was. Steentjes is tevreden over het verloop van het proces. “Ook mijn ouders vinden dat dit voortvarend is opgepakt en goed uitgevoerd. Zij waren er ook wel aan toe om dit goed te regelen voor de toekomst. Voor ouders is het lastig om aan hun kind geld te vragen voor hun bedrijf. Gelukkig hebben Frank en Bas goed inzichtelijk gemaakt hoe het financiële plaatje eruit zou zien, zowel voor mij als voor hen. Het bedrijf is een hoop waard, maar uiteindelijk zijn familiebelangen meer waard.”  

Meer informatie

Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neem contact op met Frank Steenbreker, senior bedrijfsadviseur, via telefoonnummer 06-83046058 of stuur Frank een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Frank
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op Facebook

Volg ABAB op Facebook

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze Facebookpagina
Volg ons nu