Checklist: horeca in energiecrisis

28 februari 2023
Artikel

De prijzen voor energie schoten in 2022 de lucht in. Ook in 2023 heeft dit effect op de horeca. Met deze checklist kunt u zich voorbereiden op de gevolgen.

Portretfoto van Mark Rebbens
Neem contact op met:
Mark Rebbens Relatiemanager
Dames aan het borrelen

Hoge kosten

Niet alleen de energieprijzen stegen het afgelopen jaar fors: door de inflatie liepen ook de overige kosten op. Hoewel het een verademing is om weer gasten te kunnen ontvangen na de coronacrisis, is het voor horecaondernemers nog steeds geen vetpot. 

Checklist

Bereid u voor op de komende, ‘dure’ periode met deze checklist.

1. Maak een begroting

Het is essentieel dat u een begroting maakt over 2023. De eerste twee maanden van 2023 zijn inmiddels achter de rug en kunnen wellicht tegenvallen. Het is dan ook belangrijk dat u mikt op de rest van 2023. Zorg ervoor dat deze maanden het resultaat van 2023 benaderen.

2. Bepaal uw financiële positie

Heeft u gebruikgemaakt van de (fiscale) steunmaatregelen tijdens bijvoorbeeld de coronacrisis? Een aantal van deze maatregelen brengt verplichtingen met zich mee. Zo moest u onder meer eindafrekeningen opstellen. Heeft u nog schuld door de verplichting tot terugbetaling of moet u juist nog steun ontvangen? Breng dit in kaart en ga voor uw organisatie na aan welke verplichtingen u moet voldoen. Door tegoed en schuld in beeld te brengen, kunt u sneller anticiperen.

3. Ga na of u actie moet ondernemen op personeelsgebied

Breng in kaart of u actie moet ondernemen op het gebied van uw personeel. Hoe ziet het huidige personeelbestand eruit? Bent u nog op volle sterkte of komt u op bepaalde posities mensen tekort? Zijn deze mensen überhaupt nog te vinden? Is het zinvol om instructies te geven, om mensen zelf op te leiden of te trainen?

4. Bekijk uw afspraken voor huisvesting

Hoe is het met uw huisvesting gesteld? Als u een eigen bedrijfspand heeft, zijn de financiële kosten waarschijnlijk duidelijk. Dit is een ander verhaal als u huurder bent. Wat zijn de afspraken voor nu en voor de toekomst? Heeft er huurcompensatie plaatsgevonden en was dat voldoende volgens de richtlijnen?

5. Bepaal of u moet ‘resetten’

En dan de allesomvattende vraag: hoe kijkt u naar de toekomst? De combinatie van de voorgaande vier punten vormt uw uitgangspunt voor de toekomst. Hoe schat u eventuele schade in en hoeveel tijd heeft u nodig om daar weer bovenop te komen? Moet er worden ingegrepen op één van de genoemde punten? Een herstart óf een reset hoeft absoluut niet verkeerd te zijn. Een nieuwe visie voor de toekomst brengt vaak een nieuw én beter perspectief met uiteindelijk andere doelen.  

Meer weten?

Wilt u in een vertrouwelijke sfeer eens van gedachten wisselen over uw dilemma’s? Neem contact op met Mark Rebbens, senior klantadviseur, via telefoonnummer 013-4647226 of stuur Mark een e-mail voor een vrijblijvende kennismaking.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mark
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan