Uitdagingen en kansen in de horecasector van zomer 2023

4 juli 2023
Artikel

De horecasector heeft zich in 2022 sterk hersteld van de periode met coronamaatregelen, maar deze zomer lijkt de groei grotendeels tot stilstand te zijn gekomen. Wat zijn mogelijke uitdagingen en oplossingen voor u als ondernemer?

Man achter de kassa in horeca

Terugblik

Het herstel van de horeca na de coronamaatregelen was aanzienlijk. Alle subsectoren hebben een sterke inhaalslag gemaakt en de omzetten zijn bijna terug op het niveau van voor de pandemie. Met name de hotellerie en vakantieparken hebben geprofiteerd van het internationale toerisme dat Nederland weer goed weet te vinden.

Huidige situatie

Hoewel de horecasector zich in 2022 sterk heeft hersteld, zien we dat de groei grotendeels tot stilstand is gekomen. Binnen de eet- en drinkgelegenheden is er een tweedeling waar te nemen. Restaurants hebben nog steeds goede bestedingspatronen en weten consumenten goed aan te trekken. Bij cafés daarentegen is er sprake van afvlakking. Factoren zoals regenachtige maanden en concurrentie van festivals spelen hierbij een rol, maar er zijn ook veranderende consumentenvoorkeuren die de keuzes van consumenten beïnvloeden.

Uitdagingen voor u als ondernemer

Naast de afvlakking van de groei worden ondernemers geconfronteerd met andere uitdagingen deze zomer. Schulden die tijdens de pandemie zijn opgebouwd en de gestegen kosten en tekorten aan personeel zorgen voor onzekerheid in de sector. Dit heeft ertoe geleid dat steeds meer ondernemers hun bedrijf te koop zetten of stoppen met hun onderneming. Het is daarom te verwachten dat er in de komende periode meer opheffingen in de sector zullen plaatsvinden.

Vijf tips voor u

In deze uitdagende tijden is het belangrijk dat u uw onderneming aanpast aan de veranderende omstandigheden indien nodig. Hier zijn enkele tips:

  • Heroverweeg uw horecaconcept. Past uw huidige exploitatie nog bij de veranderende behoeften?
  • Beoordeel vaste overeenkomsten en verplichtingen. Kijk kritisch naar afspraken met verhuurders, banken en andere stakeholders. Wellicht zijn er mogelijkheden tot heronderhandeling of aanpassing.
  • Ga na of de balans tussen vaste medewerkers en oproepkrachten nog goed is. Maatregelen op het gebied van personeel kunnen oplossingen bieden.
  • Verken mogelijkheden met stakeholders. Onderzoek of leveranciers, verhuurders en banken nog steeds iets kunnen betekenen in het vinden van oplossingen.
  • Overweeg externe ondersteuning. Breng in kaart of uw onderneming behoefte heeft aan specialistische kennis, zoals juridisch advies, arbeidsdeskundigheid of expertise op het gebied van horeca, nieuwe concepten en marketing.

Meer weten?

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die u heeft als horecaondernemer in de zomer van 2023? Neem contact op met Mark Rebbens, senior klantadviseur, via telefoonnummer 013-4647226 of stuur Mark een e-mail voor een vrijblijvende kennismaking.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mark
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu