Vijf tips voor horecaondernemers in crisistijden

28 februari 2023
Artikel

Lange tijd was de Nederlandse horeca tijdens de coronacrisis gesloten. Dit is nu gelukkig voorbij, maar volledig herstel kan, met name door de energiecrisis, lastig zijn. Hoe kunt u weer op adem komen in tijden van crisis? 

Portretfoto van Mark Rebbens
Neem contact op met:
Mark Rebbens Relatiemanager
Vijf tips voor horecaondernemers in crisistijden

Vijf tips voor u

Zorg dat u eventuele nood op tijd constateert. Zo voorkomt u problemen. Denk aan de regelingen die u met stakeholders moet treffen. Als horecaondernemer kunt u nog meer doen om boven water te blijven. Vijf tips:

  1. Bekijk uw horecaconcept goed. Past de huidige exploitatie nog wel bij deze tijd? Het is duidelijk dat er in korte tijd veel veranderd is. De verschillen en behoeften tussen jong en oud worden meer en meer duidelijk.
  2. Houd vaste overeenkomsten en verplichtingen tegen het licht, zoals afspraken met verhuurders of banken.
  3. Is de balans tussen vaste medewerkers en oproepkrachten nog goed? Maatregelen op het gebied van personeel kunnen oplossingen bieden. 
  4. Ga na of stakeholders nog iets kunnen betekenen in praktische en/of financiële zin, met name leveranciers, verhuurders en banken. 
  5. Breng in kaart of uw onderneming ondersteuning nodig heeft die verdergaat dan boekhouding alleen. Denk bijvoorbeeld aan de specialistische kennis van een jurist, arbeidsdeskundige of horecadeskundige met praktische kennis van horeca, nieuwe concepten en marketing.

Wat kunnen wij voor u doen?

Zien de komende maanden er niet rooskleurig uit? Dan krijgt u te maken met een complex proces met vele facetten. Professionele ondersteuning van onze specialisten kan uitkomst bieden. Om het verdere verloop van uw horecabedrijf te beoordelen, kijken onze adviseurs naar het complete beeld van uw organisatie.

  • Wij brengen de actuele financiële situatie in kaart.
  • Wij maken een (flexibele) begroting voor 2023 op basis van actuele gegevens.
  • Wij lichten de personele bezetting door en brengen deze objectief en duidelijk in kaart.
  • Wij checken de vaste afspraken op gebied van vaste activa. Denk aan huur, hypotheek, leningen en leaseregelingen.
  • Wij overleggen en beoordelen samen met u of er nog genoeg energie en potentie in het bedrijfsconcept zit.

Nadat alles in kaart is gebracht, zijn er verschillende uitkomsten mogelijk. Kort samengevat:

  • Uw bedrijf is ondanks de crisis financieel gezond. Het is aannemelijk dat bepaalde onderdelen beter kunnen, wat waarschijnlijk meer resultaat oplevert.
  • Doorgaan is op korte termijn niet haalbaar:
  • Er wordt overlegd hoe te stoppen (verkoop/ afbouwen/failliet).
  • Juridische en praktische steun is in dit geval noodzakelijk.
  • Wij brengen de stakeholders op de juiste manier op de hoogte van de situatie.
  • Doorgaan is op langere termijn haalbaar onder voorwaarden:
  • In en na overleg maken wij een nieuw businessplan. Alle aandachtspunten vormen de leidraad van een doorstart.
  • Juridische en praktische steun zijn in dit geval noodzakelijk.
  • Wij brengen de stakeholders op de juiste manier op de hoogte van de situatie.

Meer weten?

Tijdig en adequaat ingrijpen is belangrijk en kan ellende voorkomen. Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten over het rendement van uw horecazaak? Neem contact op met Daniëlle van de Pas, klantadviseur, via telefoonnummer 073-6465306 of stuur Daniëlle een e-mail.

Wilt u meer weten over coronacrisis in de horeca? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mark
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan