Bewaarplicht voor digitale kassagegevens

6 januari 2016
Artikel

Ondernemers zijn verplicht om digitale kassagegevens te bewaren. De reden hiervoor is dat de Belastingdienst een efficiëntere controle kan uitvoeren. Dit blijkt uit een recente uitspraak van de Hoge Raad. Wat betekent dit voor ondernemers in de praktijk?

Portretfoto van Bert Hendriks
geschreven door:
Bert Hendriks Senior relatiemanager horeca
laptop met kassagegevens

Kies voor het juiste kassasysteem

Met de bewaarplicht moeten ondernemers er nu nog beter voor zorgen dat zij hun digitale kassagegevens goed bewaren. Sommige kassasystemen overschrijven wekelijks de digitale detailgegevens om zo geheugencapaciteit te besparen. Met deze kassasystemen voldoet u niet meer aan de gestelde eisen en is het noodzakelijk om hier een oplossing voor te vinden. Er bestaan verschillende kassasystemen, waarmee u eenvoudig  aan de fiscale  regels kunt voldoen. Het advies is om een kassasysteem aan te schaffen met het Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen; er is dan in ieder geval geen discussie.

Kassasysteem vormt basis bedrijfsvoering 

Met een goed kassasysteem voldoet u niet alleen aan de fiscale bewaarplicht, u legt ook direct een goede basis voor uw bedrijfsvoering. Kassasystemen hebben tegenwoordig uitgebreide functionaliteiten en geven u inzicht in onder andere transactie-, inkoop- en voorraadgegevens. Wilt u nog meer met deze gegevens doen? Schakel dan met een van de adviseurs van ABAB Accountants en Adviseurs. Zij zijn thuis in uw branche, beschikken over uitgebreide fiscale kennis én hebben verstand van cijfers. Zij helpen u om op basis van uw cijfers de juiste keuzes voor uw onderneming te maken.

Wilt u meer weten over bewaarplicht en kassasystemen? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Bert
Portretfoto van Bert Hendriks
Senior relatiemanager horeca
Bel
073-6465406