Trends in horeca en recreatie

2 juli 2019
Artikel

De ontwikkelingen in de horeca gaan razendsnel. Innovatie, duurzame ontwikkelingen en wereldwijde trends spelen daarbij een belangrijke rol. Lees hier hoe de consument steeds grilliger wordt en welke invloed dat heeft op de voedselketen.

Trends en ontwikkelingen volgen in de horeca

Volumegroei in export

De bevolking en de economie in Nederland groeien beperkt. Omdat we met z’n allen niet méér eten, zit volumegroei in de horecasector met name in de export en dan vooral in opkomende economieën in Azië. Door de naderende Brexit gaat de export dichterbij huis een deuk krijgen.

De voedselketen verandert

De Nederlandse markt is verzadigd. Er is veel concurrentie tussen de talloze foodaanbieders. Daarnaast verandert de voedselketen door verschillende trends. Zo gaan we voedsel anders distribueren (opkomst online retail), anders produceren (smart industry) en anders eten (veranderende consumententrends).

Vijf belangrijke trends

De Nederlandse consument is grilliger dan ooit. De volgende vijf trends hebben grote invloed op de voedselketen:

  • Gezond, gezonder, gezondst: de consument wil meer vers en minder suiker, vetten en additieven.
  • Meer gemak: de consument wil het sneller, met meer (out of home) service, meer online en met totaal gemak.
  • Verduurzaming: voedsel wordt geproduceerd met minder impact op het milieu, minder verspilling en meer oog voor het welzijn van dieren.
  • Hybride consument: consumenten zoeken een unieke, persoonlijke beleving en willen daar ook voor betalen. Als ze dagelijkse boodschappen doen, kiezen ze aan de ander kant steeds vaker voor de discounter.
  • Transparantie: de consument wil weten hoe zijn eten geproduceerd is en waar het vandaan komt.
     
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan