Trends in horeca en recreatie

18 mei 2018
Artikel

Nederlandse consumenten hebben veel vertrouwen in de economie. Door de stijgende werkgelegenheid hebben ze meer te besteden. Ook komen er steeds meer buitenlandse toeristen naar Nederland. Bedrijven in de horeca en recreatie profiteren. De belangrijkste trends voor 2018 op een rij.

Vrouw achter bar

De groei zet door

Voor het vijfde jaar op rij zet de groei in de horeca door. Naar verwachting neemt de omzet in de horeca in 2018 met 3% toe. Alle branches profiteren: van cafetaria’s tot hotels. Het omzetvolume van eetgelegenheden groeit wel harder dan die van de cafés. Ook neemt het aantal eetgelegenheden, en dus de concurrentie, toe.

Meer buitenlandse toeristen

In 2017 brachten ruim 17,5 miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan Nederland. Door onder andere toenemende welvaart binnen en buiten Europa en betere internationale (vlieg)verbindingen is de verwachting dat Nederland in 2020 zo’n 20 miljoen internationale toeristen mag verwelkomen. Daarentegen vormt de Brexit voornamelijk voor Amsterdam en Utrecht een bedreiging. In Amsterdam nemen de Britten meer dan 15% van alle ho(s)telovernachtingen voor hun rekening en in Utrecht bijna 10%. Door de economische tegenwind en lagere koers van het Britse pond zullen de Britten minder geneigd zijn om op vakantie te gaan in Nederland en hebben ze minder te besteden.

Personeelstekort

Terwijl de omzetgroei in de horeca doorzet, neemt de krapte op de arbeidsmarkt toe. Ook de horeca heeft daar last van. Eind 2017 had circa 20% van de ondernemers een personeelstekort. De verwachting is dat het tekort aan arbeidskrachten in 2018 toeneemt, voornamelijk bij logiesverstrekkers.

Thuisbezorgen en Airbnb

Het thuisbezorgen van maaltijden is niet meer weg te denken in 2018. Voor veel fastfood-aanbieders is het al langer onderdeel van de dienstverlening, maar ook steeds meer restaurants zetten erop in. Mensen zijn druk en vaak onderweg, maar ook bewust met voeding bezig. Het afzetpotentieel is dus groot, maar onder andere het procesbeheer en de commissies schrikken vaak af om de stap te zetten.

Ook alternatieve accommodaties, zoals Airbnb, zijn in opmars. Vooral de middelgrote hotels merken dit. Echter remt aangescherpte regelgeving de groei van dit segment in 2018 af.

Duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid valt er nog veel te winnen. Zo blijft voedselverspilling een groot probleem in 2018. 14% van de totale verspilling komt van de horecasector. Verder kan met bijvoorbeeld ledlampen en tijdschakelaars op koelkasten eenvoudig bespaard worden op het energieverbruik. Ook de vraag naar biologische en ‘eerlijke’ producten neemt toe. Door actief in te zetten op duurzaamheid zijn horecaondernemers niet alleen goed bezig voor het milieu, maar ook voor hun eigen marges.

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan