Grensarbeiders in dienst? Download de gratis travel calendar

Portretfoto van Clea Cremers
Neem contact op met:
Clea Cremers Global mobility specialist | Tax

Werknemers over de grens? Voorkom problemen met de Belastingdienst 

Bent u een ondernemer met werknemers die regelmatig in het buitenland werken?  Bijvoorbeeld om thuis te werken of op een buitenlandse vestiging van uw onderneming? Dan weet u hoe belangrijk het is om alles goed geregeld te hebben. Een handig hulpmiddel hierbij is een travel calendar. Dit is niet alleen handig, het kan ook problemen met de Belastingdienst voorkomen.

Download de travel calendar.

Maak het eenvoudig met een travel calendar

In dit whitepaper vindt u een travel calendar. Door uw werknemers een travel calendar te laten bijhouden en deze periodiek op te vragen, kunt u onder meer monitoren of een salary-split ontstaat, welke belastingen en premies sociale zekerheid in het juiste land afgedragen worden én overige verplichtingen, zoals de aanvraag van werkvisa.

Waarom een travel calendar?

Een travel calender helpt u en uw werknemers om duidelijk bij te houden waar en wanneer ze hebben gewerkt. Dit is cruciaal omdat aan alle soorten van grensoverschrijdende arbeid complexe (inter)nationale wet- en regelgeving is verbonden. U moet rekening houden met enkele specifieke aspecten als u een grensarbeider of expat in dienst neemt. Denk aan:

  • Sociale zekerheid: Grensarbeiders of expats zijn vaak onderworpen aan verschillende sociale zekerheidssystemen, dus u moet ervoor zorgen dat u weet welke regels van toepassing zijn op uw werknemer. 
  • Belastingen: Grensarbeiders of expats kunnen belastingplichtig zijn in zowel hun woonland als in het land waar ze werken. Dit betekent dat u moet weten welke belastingregels van toepassing zijn en hoe u de juiste belastingen moet betalen. Werkt uw werknemer in twee of meer landen? Dan is mogelijk een salary-split van toepassing op het loon van uw werknemer. Lees meer in het artikel ‘Ga minimaal in deze drie scenario’s na of een salary-split van toepassing is’.
  • Arbeidsrecht: Er kunnen verschillen zijn tussen de arbeidsrechtelijke regels in het land van de werknemer en in het land waar uw bedrijf gevestigd is. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van deze regels en dat u de juiste afspraken maakt met uw werknemer.
  • Verzekeringen: Grensarbeiders of expats kunnen aanspraak maken op verzekeringen zoals ziektekostenverzekeringen in hun woonland of in het land waar ze werken. Zorg ervoor dat u weet welke verzekeringen van toepassing zijn op uw werknemer en hoe u de juiste verzekeringen moet regelen.

Weten welke zaken u tenminste geregeld hebben voor uw grensoverschrijdende werknemers? Lees het artikel ‘Werken over de grens: drie zaken die u moet regelen voor werknemers’ 

Meer informatie

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over of ondersteuning bij grensoverschrijdende vraagstukken voor u als werkgever of expat? Neem contact op met de adviseurs van ABAB Global Mobility Services:

  • Clea Cremers, global mobility specialist - tax, via telefoonnummer 077-3217715, e-mail
  • Loes van Baast, global mobility specialist - tax, via telefoonnummer 040-2942601, e-mail 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op!

E-mail Clea
Portretfoto van Clea Cremers
Global mobility specialist | Tax
Bel
077-3217715
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan