Thuiswerken en kostenvergoedingen

Fiscale aandachtspunten
Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Ronald van Leeuwen Senior belastingadviseur en specialist loonheffingen

Naar verwachting blijven werknemers (deels) thuiswerken. U moet dan letten op het nieuwe kostenpatroon van uw werknemers. Ook zijn de fiscale regels voor de reiskostenvergoeding in 2022 gewijzigd en kunt u een onbelaste thuiswerkvergoeding geven.

Thuiswerkvergoeding: fiscale aandachtspunten

Als werkgever is het belangrijk na te gaan of kostenvergoedingen, arbeidsvoorwaarden en uw arbobeleid bij thuiswerken nog up to date zijn. De belangrijkste fiscale en juridische aandachtspunten met betrekking tot thuiswerken en vergoedingen bespreken wij hieronder.

Reiskostenvergoeding in 2022

Vanaf 2022 kan uw medewerker een vaste reiskostenvergoeding ontvangen als hij tenminste 76 dagen van het kalenderjaar naar kantoor reist. Onderneem nu actie en beoordeel hoe u de reiskostenvergoeding moet toepassen.

Wat is de algemene vaste kostenvergoeding?

Een algemene vaste kostenvergoeding dekt vaak de kosten voor bijvoorbeeld consumpties onderweg, representatiekosten en parkeerkosten voor een auto van de zaak. Als uw werknemers meer online met klanten vergaderen, kunnen dergelijke kosten afnemen. Dit kan fiscale gevolgen hebben voor uw algemene vaste kostenvergoeding.

Alternatieven voor de vaste (reis)kostenvergoeding

Werknemers die thuiswerken, hebben geen reiskosten, maar wel andere kosten. Welke kosten kunt u dan vergoeden? In dit artikel informeren wij u over fiscaal vriendelijke alternatieven, zoals een computer of internetverbinding.

Wat kunt en mag u onbelast vergoeden?

Vanaf 1 januari 2022 kunt u gebruikmaken van een nieuwe gerichte vrijstelling uit de werkkostenregeling (WKR).  

Stappenplan voor het aanpassen van uw arbeidsvoorwaarden

Waarschijnlijk werken uw werknemers al een jaar zo veel mogelijk thuis. Reispatronen en uitgaven zijn daardoor veranderd. De bijbehorende arbeidsvoorwaarden zijn vaak nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Wacht niet te lang met het aanpassen van de vergoedingen aan uw personeel. Dat geldt zeker voor bedrijven die verwachten dat werknemers (deels) blijven thuiswerken. Het aanpassen van uw arbeidsvoorwaarden kost tijd. Zorg dat u bent voorbereid met het stappenplan 'Thuiswerkend personeel? In vijf stappen uw arbeidsvoorwaarden aanpassen'.

Juridische aandachtspunten bij thuiswerken

Vanwege de coronacrisis werken veel werknemers zo mogelijk vanuit huis. Wij zetten de arbeidsrechtelijke aandachtspunten bij thuiswerken voor werkgevers voor u op een rij.

Meer weten?

Voorkom vervelende verrassingen in 2022 en laat u goed adviseren. Onze fiscale adviseurs volgen de ontwikkelingen rondom vergoedingen en thuiswerken op de voet. Neem contact op met Ronald van Leeuwen, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 013-4647268 of stuur Ronald een e-mail

Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan