Thuiswerken en kostenvergoedingen

Fiscale aandachtspunten
Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Ronald van Leeuwen Senior belastingadviseur

Naar verwachting blijven werknemers (deels) thuiswerken. Als werkgever moet u dan letten op het nieuwe kostenpatroon van uw werknemers. Ook wijzigen de fiscale regels voor de reiskostenvergoeding in 2022 en kunt u een onbelaste thuiswerkvergoeding geven.

Thuiswerkvergoeding: fiscale aandachtspunten

Als werkgever is het belangrijk na te gaan of kostenvergoedingen, arbeidsvoorwaarden en uw arbobeleid bij thuiswerken nog up to date zijn. De belangrijkste fiscale en juridische aandachtspunten met betrekking tot thuiswerken en vergoedingen bespreken wij hieronder.

Reiskostenvergoeding in 2021 en 2022

U kunt een vaste reiskostenvergoeding tot 1 januari 2022 onbelast doorbetalen aan thuiswerkend personeel. Let wel goed op de voorwaarden. Onderneem nu actie en beoordeel of u de vergoeding voor reiskosten moet aanpassen.

De algemene vaste kostenvergoeding

Een algemene vaste kostenvergoeding dekt vaak de kosten voor bijvoorbeeld consumpties onderweg, representatiekosten en parkeerkosten voor een auto van de zaak. Als uw werknemers meer online met klanten vergaderen, kunnen dergelijke kosten afnemen. Dit kan fiscale gevolgen hebben voor uw algemene vaste kostenvergoeding.

Alternatieven voor de vaste (reis)kostenvergoeding

Werknemers die thuiswerken, hebben geen reiskosten, maar wel andere kosten. Welke kosten kunt u als werkgever dan vergoeden? In dit artikel informeren wij u over fiscaal vriendelijke alternatieven, zoals een computer of internetverbinding.

Wat kunt en mag u onbelast vergoeden?

Een algemene vergoeding ter compensatie van thuiswerkkosten, zoals elektriciteit, verwarming en koffie, vormt tot 1 januari 2022 loon. Vanaf die datum kunt u gebruikmaken van een nieuwe gerichte vrijstelling uit de werkkostenregeling (WKR). Lees hier waar u rekening mee moet houden.

Stappenplan voor het aanpassen van uw arbeidsvoorwaarden

Waarschijnlijk werken uw werknemers al een jaar zo veel mogelijk thuis. Reispatronen en uitgaven zijn daardoor veranderd. De bijbehorende arbeidsvoorwaarden zijn vaak nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Wacht niet te lang met het aanpassen van de vergoedingen aan uw personeel. Dat geldt zeker voor bedrijven die verwachten dat werknemers (deels) blijven thuiswerken. Het aanpassen van uw arbeidsvoorwaarden kost tijd. Zorg dat u bent voorbereid met dit stappenplan.

Juridische aandachtspunten bij thuiswerken

Vanwege de coronacrisis werken veel werknemers zo mogelijk vanuit huis. Dit heeft gevolgen voor u als werkgever. Wij zetten de arbeidsrechtelijke aandachtspunten bij thuiswerken voor u op een rij.

Meer weten?

Voorkom vervelende verrassingen en laat u goed adviseren. Onze fiscale adviseurs volgen de ontwikkelingen rondom kostenvergoedingen en thuiswerken op de voet. Neem contact op met Ronald van Leeuwen, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 013-4647268 of stuur Ronald een e-mail

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan