Thuiswerken en kostenvergoedingen

Fiscale aandachtspunten
Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Ronald van Leeuwen Senior belastingadviseur en specialist loonheffingen

Door de hogere (energie)prijzen zijn zowel de kosten voor thuiswerken als de reiskosten voor uw medewerkers gestegen. Welke kostenvergoedingen mag u (onbelast) vergoeden? En wat zijn de belangrijkste fiscale uitgangspunten met betrekking tot thuiswerken en kostenvergoedingen?

Reiskostenvergoeding

Uw medewerker kan een vaste reiskostenvergoeding ontvangen als hij bij een fulltime dienstverband tenminste 76 dagen van het kalenderjaar naar kantoor reist.  In de berekening van de maximale onbelaste vaste reiskostenvergoeding mag u per 1 januari 2024 rekenen met een vergoeding van € 0,23 per kilometer.

Onbelaste thuiswerkvergoeding

Per 1 januari 2024 is de onbelaste thuiswerkvergoeding verhoogd naar € 2,35 per dag. Deze vergoeding legt geen beslag op de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR).

Vergoedingen bij hybride werken

Steeds meer werknemers werken weer vanuit kantoor, maar de verwachting is dat veel werknemers (deels) blijven thuiswerken. Hoe werkt een combinatie van de reis- en de thuiswerkvergoeding nu precies? We leggen het uit in het artikel Thuiswerken en reiskostenvergoeding in 2024.

Algemene vaste kostenvergoeding nog actueel?

Een algemene vaste kostenvergoeding dekt vaak de kosten voor bijvoorbeeld consumpties onderweg, representatiekosten en parkeerkosten voor een auto van de zaak. Als uw werknemers (deels) thuiswerken en/of meer online met klanten vergaderen, kunnen dergelijke kosten afnemen. Dit kan fiscale gevolgen hebben voor uw algemene vaste kostenvergoeding.

Alternatieven vaste kostenvergoedingen

Werken uw werknemers veel thuis? En bieden de fiscale regels voor de vaste kostenvergoedingen voor reis-, thuiswerk- en overige kosten te weinig ruimte? Welke fiscaal vriendelijke mogelijkheden heeft u en waar moet u op letten?

Stappenplan voor het aanpassen van uw arbeidsvoorwaarden

Door (gedeeltelijk) thuiswerken wijzigen de reispatronen en uitgaven van uw medewerkers. Heeft u uw arbeidsvoorwaarden hierop nog niet aangepast? Wacht dan niet langer met het aanpassen van de vergoedingen aan uw personeel. Ons stappenplan voor het aanpassen van arbeidsvoorwaarden helpt u hierbij.

Meer weten?

Wilt u meer weten over thuiswerken en kostenvergoedingen? Neem contact op met Ronald van Leeuwen, senior belastingadviseur. U bereikt Ronald via e-mail. Ook voor andere vragen op het gebied van fiscaal advies staan onze belastingadviseurs graag voor u klaar.

Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan