‘We verkopen wat mensen willen hebben’

1 april 2019
Artikel

Ondernemer Michiel Muller bouwde meerdere innovatieve concepten uit tot (inter)nationale successen. Hij is de man achter onder meer Tango, Route Mobiel en, recent, onlineboodschappenbezorger Picnic. “Hetzelfde doen als een ander is nooit een goed idee.”

Michiel Muller; Forward Thinking

Jaren geleden opende Muller met een partner het eerste onbemande tankstation: Tango. De markt voor brandstof was een stabiele markt met goede marges. “Iedereen zei: onbemande tankstations? Dat kan nooit werken. Maar als je het personeel weglaat, kun je goedkoper zijn dan anderen. Daarnaast zijn je stations kleiner en heb je dus minder grond nodig. Doordat onbemande stations een snellere doorloop hebben, kun je grotere volumes afzetten. Dat werd een succes.”  

Online marktleider

Muller maakt in zijn verhaal de stap naar Picnic. “Consumenten geven online steeds meer geld uit aan allerlei spullen, behalve aan boodschappen. Terwijl de markt voor boodschappen net zo groot is als die van elektronica, mode, speelgoed en media & entertainment bij elkaar opgeteld. De winkel die op een bepaald gebied marktleider is, is bijna nooit ook online de marktleider. We besloten hier een concept voor te bedenken.”

Hierbij ging de ondernemer uit van twee uitgangspunten:

  • Mensen willen niet uren wachten op hun boodschappen.
  • Mensen willen niet betalen voor bezorging.

Muller: “Vroeger kwam de melkboer langs, die is weliswaar weggeconcurreerd door de supermarkt, maar het was wel een goed systeem. Je hebt er geen supermarkt voor nodig, alleen een magazijn. En zo ontstond Picnic: we bezorgen iedere dag in jouw straat, maar wel elke dag op een ander, vaststaand tijdstip. We werken met een heel precies tijdvenster, dat is zowel efficiënt voor ons als voor de klant.”

Boodschappen bestellen kan alleen via de app, niet via desktop. “Dus je hebt je boodschappenlijstje altijd bij je, wel zo handig. Elke rit duurt maximaal twee uur en dan bezorgen we bij vijftien klanten. Het bezorgautootje hebben we zelf ontwikkeld, speciaal voor het bezorgen van boodschappen in  steden.”

Testgroepen

De ondernemer blijft het concept aanpassen op basis van input vanuit klanten. In de app zit ook een knop met ‘mist u iets?’. Daar kunnen klanten aangeven welke producten zij graag zouden willen bestellen. “We werken al vanaf het begin samen met testgroepen van klanten, dus we verkopen alleen wat mensen willen hebben. Dat betekent dat we minder voorraad hebben en dat de app overzichtelijk blijft.”

Ook blijft Muller in gesprek met leveranciers, bijvoorbeeld over verpakkingen. “In een supermarkt moet het er nu eenmaal aantrekkelijk uitzien, maar bij bezorgen telt alleen het volume. Dus waar een kleinere verpakking mogelijk is, willen we dat graag. Daarnaast breiden we onze dienstverlening uit. Zo nemen we al retourzendingen van onder meer Bol.com en Zalando aan.” Winstgevend is het allemaal nog niet. Maar: “De kosten gaan voor de baat uit. Stil blijven zitten helpt niet.”

Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan