Samen tot innovatie en toegevoegde waarde komen

1 november 2022
Blog

Hoe past u co-creatie succesvol toe? Teun den Dekker, auteur van het studieboek ‘Design Thinking’ en eigenaar van adviesbureau ‘/LAB Service & Experience Design’, helpt u graag op weg. Hij geeft zijn visie op co-creatie en deelt de belangrijkste randvoorwaarden voor succes.

Portretfoto van Ronald Meijers
Neem contact op met:
Ronald Meijers CEO
teamwork

Samenwerking met eindgebruikers

‘’Voor mij gaat co-creatie heel erg over samenwerking met eindgebruikers. Dus dat is niet alleen samenwerking tussen bedrijven. Samen tot innovatie en dus ook toegevoegde waarde komen’’, aldus Teun. De drie belangrijkste randvoorwaarden om co-creatie effectief toe te passen zijn volgens Teun de volgende: ‘’Durf te luisteren en iets te doen met de inzichten die je krijgt. Ben transparant over waarom je iets doet en wat je met die informatie gaat doen. Je moet niet alleen vanuit jezelf redeneren maar vooral ook vanuit de klant. Verwacht geen wonderen.’’

Bedrijven zien co-creatie als kortetermijnoplossing

Of het bedrijfsleven al voldoende gebruikmaakt van co-creatie? Teun: ‘’Nee, veel te weinig. Iedereen is bezig met de klant, maar als je kijkt wat er gebeurt dan zijn het vooral klanttevredenheidsonderzoeken en brandjes blussen. Dus niet echt met het creëren van waarde of output die je producten of diensten écht verbeteren’’. Hoe kan dit? Welke obstakels komen we in de praktijk vaak tegen? ‘’Ongeduld, geen realistische verwachtingen. Aan het begin van het traject ziet iedereen de waarde van co-creatie. Maar als er zaken geïmplementeerd of veranderd moeten worden, dan blijkt dat lastig en vervallen bedrijven vaak in oude patronen”, zo legt Teun uit.

Een klein voorbeeld van een groots effect

Gevraagd naar een aansprekend voorbeeld waarbij co-creatie succesvol is toegepast, vertelt Teun enthousiast: ‘’ Wij hebben lang geleden voor een bibliotheek gewerkt om de dienstverlening te verbeteren. Het ging over gastvrijheid in de bibliotheek. Sinds een paar jaar kon je boetes niet meer contant betalen en het personeel vond dat niet klantvriendelijk. Toen hebben we gewoon een paar eigen mensen laten observeren. Ze ontdekten zelf dat het eigenlijk helemaal geen probleem bleek te zijn. Gewoon door het zelf te ervaren. Letterlijk in de schoenen van de eindgebruiker staan, dan merk je pas waar je waarde moet toevoegen. Of juist niet, in dit geval.”

Begin klein, maar begin!

Wat is je belangrijkste advies aan bedrijven die willen starten met co-creatie? Teun: ‘’Gewoon beginnen. Zie het niet als te ingewikkeld. Stel je werkt bij een overheidsorgaan. Ga dan echt met burgers in gesprek en verzamel informatie. Begin vervolgens klein, met een makkelijk project. Je moet niet meteen het fileprobleem willen oplossen. En nog een andere tip. Begin met mensen die enthousiast zijn. En vier het succes, ook tussendoor. Ga daarna pas met een ingewikkeld probleem aan de slag‘’, aldus Teun.

Meer weten?

Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op via telefoonnummer 013-4647100 of stuur ons een e-mail

Wilt u meer weten over co-creatie? Wij helpen u graag verder!

Icoon downloaden

Het wat, hoe en waarom van co-creatie weten?

Lees de resultaten van het ABAB-onderzoek naar co-creatie in dit trendrapport.
Download het gratis trendrapport
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan