Verschillende generaties op de werkvloer? Zo maakt u uw onderneming futureproof

4 juli 2021
Artikel

Oudere collega’s vinden vaak dat jongeren brutaal, kritisch en verwend zijn. En jongeren zien hun oudere collega’s vaak als vastgeroeste en trage polderaars. Verschillende generaties op de werkvloer wordt vaak als een last ervaren. Terwijl deze generatieverschillen juist een kans zijn voor een onderneming. “Vijf generaties in een onderneming zijn samen sterker dan één”, die woorden sprak organisatiepsycholoog Kim Jansen tijdens de vijfde editie van het ABAB jaarcongres Forward Thinking. 

Spreker Kim Jansen Forward Thinking 2021

Van welke generatie bent u?

Bent u van de generatie Pragmaten, geboren tussen 1970-1985? Dan wilt u volgens Jansen vooral doorpakken. En dat botst met Babyboomers (geboren tussen 1940 en 1955) die eerst draagvlak willen creëren, met de generatie X (geboren tussen 1955 en 1970) die hard werken belangrijk vindt en voorstander is van een top-down aanpak óf met generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000) die gelijkwaardigheid hoog in het vaandel heeft en vindt dat er meer in het leven is dan werk. En sinds kort heeft de werkvloer ook te maken met generatie Z (1995 – nu). Een generatie die eigen ontwikkeling belangrijker vindt dan geld én niet alleen wil pieken, maar ook echt iets wil bijdragen.

Talent in huis

Voor het eerst werken er vijf verschillende generaties op de werkvloer en tussen die generaties (van babyboomers tot generatie Z) kan zomaar een halve eeuw werkervaring zitten. En dát zorgt voor complexe situatie op de werkvloer, in een wereld die volgens Jansen steeds sneller verandert en waarbij de verschillen tussen de generatie steeds groter lijken te worden.

Volgens Jansen laten ondernemers een grote kans liggen als ze geen gebruik maken van de talenten van de verschillende generaties. De organisatiepsycholoog geeft aan: “We hebben op de werkvloer met al onze generaties alles in huis. Elk talent is voorradig, maar daar maken we geen gebruik van. We hebben de neiging om ons te storen aan andere generaties en te leven op een eilandje. En daarmee doen we ons personeel én de onderneming te kort.”

Mikt u vooral op ‘profit & power’? Dan bent u volgens Jansen niet meer ‘futureproof’. De toekomst van ondernemingen ligt bij ‘purpose & pleasure’, waarbij waarden als mensgerichtheid, flexibiliteit, inclusiviteit én persoonlijkheid belangrijk zijn. Het zijn volgens Jansen vooral jonge mensen die hier veel waarde aan hechten, maar ook oudere generaties halen hieruit plezier. “Uiteindelijk wil iedereen dit”, aldus de organisatiespsycholoog. “Dat wat de jongste generatie energie geeft, is de sleutel voor ondernemingsontwikkeling.”

Tot slot: hoe sluit je de gap tussen generaties?

Wanneer een heterogene groep bij elkaar komt, gaat het hoe dan ook gaat schuren. Maar wanneer er binnen die heterogene groep oprecht naar elkaar wordt geluisterd, dan komen er hele mooie dingen naar boven. Jong en oud kunnen veel van elkaar leren, ook op diepere niveaus. En dat gaat veel verder dan bijvoorbeeld technologische kennis of vlieguren. De grote vraag is natuurlijk: brengt u als ondernemer generaties samen? Hoe maakt u optimaal gebruik van de verschillende talenten in uw organisatie? Jansen geeft vier tips.

  1. Zorg voor een goede generatiemix bij ieder project en benut daarbij de sterke kanten die iedere generatie kenmerkt.
  2. Benut de generaties Y en Z. De verfrissende blik van de jeugd helpt uw onderneming te innoveren.
  3. Zorg dat de verschillende generaties met elkaar in gesprek gaan. Denk aan vragen die normaal gesproken niét gesteld worden, vragen die ervoor zorgen dat de verschillende generaties meer over elkaar te weten komen.
  4. Hoe kunt u jonge mensen coachen en motiveren? Vraag het ze zelf! “Wees duidelijk in wat u  verwacht en ze geven u met plezier hun ongezouten en gepeperde visie,” adviseert Jansen tot slot.
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan