Traject Jong Ondernemerschap bijeenkomst #2
Durf jij door de bril van iemand anders te kijken? Voor ondernemers is het belangrijk om verder te kijken dan het bekende, zonder belemmerd te worden door vooroordelen.
De tweede bijeenkomst van het Jong Ondernemerschap Traject daagde de deelnemers uit om hun luiken open te zetten en een kijkje te nemen in de diverse bubbels van anderen. Het vormde een uitdagende excursie waar een open geest centraal stond. Ondernemen reikt immers verder dan vertrouwde paden. Het nodigt uit om nieuwe perspectieven te ontdekken. De centrale vraag van vandaag: wat zet ik in de markt?
Jonge ondernemers op ontdekkingsreis
Op dag twee gingen twaalf jonge ondernemers naar Space Farming in het Evoluon. Deze bijeenkomst bood hen een unieke gelegenheid om te kijken naar de toekomst van voedsel. In het Evoluon staan diverse 'bubbels', elk met een unieke blik op de toekomst en een ander perspectief op voedsel. Daarnaast gingen de jonge ondernemers in gesprek met vernieuwende denkers uit de voedselketen.
Onderscheidende perspectieven
Een van deze vernieuwende denkers, Chef Erlings, deelde met overtuiging zijn toekomstvisie op voedsel: "Binnen 8 jaar zal de wereld ingrijpend veranderen. Immigratie, elektriciteit, oorlog - het gebeurt sneller dan je je kunt voorstellen. Het positieve nieuws is dat jullie hier onderdeel van zijn." Hij spoort de jonge ondernemers aan na te denken over de veranderingen en hun unieke positie in de foodmarkt te bepalen.
Kernwaarden van het bedrijf
De deelnemers worden hierdoor aan het denken gezet. Wat zijn de belangrijkste waarden van jouw bedrijf? “Eerlijke en veilige producten leveren voor de consument tegen een eerlijke prijs,” luidt een antwoord. De meeste jonge, agrarische ondernemers vinden het produceren van een kwalitatief goed product met oog voor het dier, de natuur en de mens ook erg belangrijk. De ondernemers worden in tweetallen gekoppeld voor de opdracht om de echte kernwaarden boven tafel te krijgen.
Van kernwaarden naar verdienmodel
Vervolgens wordt de omslag gemaakt van de kernwaarden naar verdienmodellen. Er zijn vier verdienmodellen te onderscheiden: volumemarkt, plussegment, gesloten keten en niche keten. Elk verdienmodel heeft zo zijn voor- en nadelen. De jonge ondernemers komen er hier achter welk model het beste bij hun kernwaarden past.
Afsluiting op Stratumseind
De dag werd afgesloten in Eindhoven op Stratumseind in een van de splinternieuwe Dinner Domes. Kok Ralf deelde zijn ervaring over het realiseren van een buitenrestaurant in slechts drie weken, vlak voor het GLOW-evenement. "Dat vereist doortastendheid, strakke organisatie, vertrouwen in je team en de wetenschap dat fouten onvermijdelijk zijn. Kinderziektes horen erbij; anders kun je niet vertrekken. Vaak ben je te terughoudend. En de steun van thuis is essentieel, zelfs als kersverse ouder."
Meer weten?
Wilt u meer informatie over het traject Jong Ondernemerschap? Neem contact op met Bas Korsten, bedrijfsadviseur, via telefoonnummer 06-22930680 of stuur Bas een e-mail.