'Het volledige financieringstraject stond binnen 4 weken op poten'

2 november 2016
Referentie

BanBao Europe B.V. is een speler in de markt van educatieve bouwblokjes voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 12 jaar. Ondernemer Steven van Bommel heeft het merk BanBao in 2007 naar Europa gehaald en het samen met de Chinese fabrikant doorontwikkeld tot het merk dat het nu is. De BanBao bouwblokjes zijn in Nederland bij de grote (online) retailers verkrijgbaar. BanBao wordt wereldwijd in 52 landen verkocht en heeft in totaal 900 medewerkers in dienst. Voor de groei van zijn onderneming was Steven van Bommel op zoek naar financiering. Via de bank kon hij onvoldoende lenen om zijn doel te bereiken. ABAB Corporate Finance heeft Steven van Bommel ondersteunt in het alternatieve financieringstraject.

 

 

Referentie door:
Steven van Bommel, Banbao Europe B.V.
Stand van BanBao op de beurs in Duitsland

Het doel dat Steven van Bommel voor ogen had was een jaarlijkse omzetgroei van 25 procent. Een doel dat bereikt kon worden met behulp van financiering. Een relatiemanager van ABAB Accountants en Adviseurs en oud contact van Steven van Bommel, benaderde hem en sprak met hem over alternatieve financieringsmogelijkheden. Crowdfunding was een van de besproken opties en dit sprak Van Bommel direct aan. Om te bepalen of crowdfunding een reële optie is, heeft ABAB allereerst een financieel plan opgesteld. “Tijdens een aantal sessies met een financieel adviseur van ABAB heeft hij mij laten zien wat de invloed van bepaalde keuzes op de resultaten van mijn onderneming kunnen zijn. Door de eerlijke en realistische kijk die ABAB mij op mijn onderneming gaf, had ik voor het eerst een échte bevestiging van de status van mijn organisatie”, zegt Steven van Bommel.

Meerjarige financiële prognose

De besproken mogelijkheden resulteerden uiteindelijk in een meerjarige financiële prognose. Hierin kwam naar voren dat BanBao voor twee zaken aanvullend kapitaal nodig had om de beoogde groei te kunnen realiseren: het uitbreiden van de voorraad en het verbeteren van de online marketing. Omdat het aantal producten van BanBao de komende jaren van 160 naar 240 artikelen stijgt en bij omzetgroei uiteraard ook debiteurengroei komt kijken, is er een grotere voorraadbehoefte. Van Bommel wil daarnaast zijn merk ook online meer op de kaart zetten en daarom is online marketing ook steeds belangrijker geworden voor zijn onderneming. Van Bommel: “Ik wil mijn marketingteam uitbreiden en sterk inzetten op het professionaliseren van mijn online marketingactiviteiten. Het voornaamste doel is een grotere naamsbekendheid, versterken van het merkimago en de omzetgroei via het fysieke en online retailkanaal stimuleren.”

Crowdfunding 

Voor het behalen van de doelstellingen van BanBao was er in totaal, op basis van de financiële prognose en naast de aanwezige bancaire faciliteiten, nog een investering van € 350.000 nodig. Crowdfunding bleek hiervoor een reële optie. ABAB heeft daarom haar partner Collin Crowdfund aangehaakt in het proces. ABAB is een van de preferred suppliers van de kredietverstrekker. Dit bracht een aantal voordelen met zich mee. Van Bommel: “Met de door ABAB opgestelde financiële prognose en liquiditeitsverwachting wist Collin Crowdfund dat ze een kwalitatief goed plan in handen hadden en dit versnelde de doorlooptijd enorm. Nadat Collin Crowdfund de leningsaanvraag had goedgekeurd hebben ABAB en ik een uitgebreide pitch opgesteld. Een belangrijk onderdeel van het proces, omdat investeerders op basis van de pitch bepalen of ze wel of niet investeren.”

Financieringsaanvraag binnen record tijd volgeschreven 

Na afronding van al deze punten is de financieringsaanvraag op de website van Collin Crowdfund verschenen en gedeeld met de contacten (mogelijke investeerders) van Collin Crowdfund. Binnen een recordtijd van 7 uur was de aanvraag van € 350.000 volgeschreven. “Het volledige proces van de eerste gesprekken met mijn relatiemanager tot het rondkrijgen van de financiering is enorm snel gegaan. Binnen vier weken stond alles op poten. ABAB heeft de urgentie voor onze onderneming erg goed ingeschat en dacht enorm met mij mee. Het was makkelijk en snel schakelen en dit waardeer ik enorm”, aldus Steven van Bommel.

Toekomst

Nu zijn financiering rond is, gaat Van Bommel allereerst zijn online marketingplan uitrollen en zijn marketingteam uitbreiden. Zijn investeerders gaat hij op kwartaalbasis op de hoogte houden van de ontwikkelingen: “Ik vind het belangrijk om open en eerlijk te communiceren en laat de investeerders graag zien waar zij in hebben geïnvesteerd en wat de voortgang is. Mijn relatiemanager en financieel adviseur van ABAB helpen mij om aan te tonen dat we doen wat we beloven. Ook blijft ABAB mij helpen met mijn financiële planning om ervoor te zorgen dat we op de juiste koers blijven voor de gestelde doelstellingen. Ik heb nog genoeg ambities en hoop de prettige samenwerking de komende jaren voort te zetten”, besluit Steven van Bommel. 

Wilt u meer weten over alternatieve financieringsvormen? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Jurgen
Whitepaper downloaden

De onderdelen van een financieringsaanvraag

Download hier de whitepaper
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan