Drie stappen om te komen tot succesvolle bedrijfsovername

Wilt u uw afzetmarkt snel vergroten of een belangrijk distributiekanaal in handen krijgen? Wilt u uw autonome groei vergroten, heeft u meer schaalgrootte nodig om synergievoordelen te behalen? Of bent u een startende ondernemer en wilt u een bedrijf overnemen? Het overnemen van een bestaand bedrijf kan dan een optie voor u zijn. U maakt als het ware ‘een vliegende start’. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar een geschikt bedrijf dat aan uw wensen en behoeften voldoet. Toch kent het kopen van een onderneming ook haken, ogen en succesfactoren. Doorloop deze drie stappen om te komen tot een succesvolle bedrijfsovername.

Portretfoto van Gert Jan van den Berg
geschreven door:
Gert Jan van den Berg Senior corporate finance adviseur
Ondernemers in gesprek over de mogelijkheden van bedrijfsovername

Stap 1: Weet wat u wilt vinden

Een bedrijf kopen vraagt om de nodige kennis; u als ondernemer koopt niet dagelijks een bedrijf. Het is maatwerk en volledig afhankelijk van uw specifieke wensen. Welke sectoren interesseren u, welke bedrijfsomvang zoekt u, welke bedrijfsstructuur en -cultuur passen goed bij uw eventuele bestaande onderneming? Stel een duidelijk zoekprofiel op van de gewenste onderneming.

Stap 2: Selecteer potentiële bedrijven

Selecteer bedrijven die aan het zoekprofiel voldoen. Laat u hierbij ondersteunen door een professional in bedrijfsaankopen. Zij hebben een uitgebreid netwerk en databases waarop basis een goede selectie gemaakt kan worden. Dit overzicht vormt de ‘longlist’. Vervolgens dienen de bedrijven geselecteerd te worden die benaderd gaan worden. Deze geselecteerde bedrijven vormen de ‘shortlist’. De bedrijven op de shortlist worden benaderd om een kennismakingsgesprek te initiëren. Na dit gesprek en bij wederzijdse interesse kan het vervolgtraject worden ingezet.

Stap 3: Vervolgtraject

In het vervolgtraject dient een waardering van de onderneming opgesteld te worden. Vervolgens worden onderhandelingen met de verkoper gevoerd. Leg tussentijdse afspraken vast. Aan het einde van het onderhandelingstraject moeten de afgesproken zaken in samenwerking met een jurist vastgelegd worden in een intentieverklaring. Afhankelijk van de te kopen onderneming moet u een boekenonderzoek (due diligence) laten verrichten ter controle van de verstrekte gegevens. Na eventuele heronderhandelingen naar aanleiding van het boekenonderzoek, wordt de definitieve overeenkomst opgesteld en wordt indien nodig de gang naar de notaris gemaakt. Het uiteindelijke doel is het sluiten van een voor u goede deal en het realiseren van een goede overnameovereenkomst met de nodige garanties.

Financieringsexpertise

Bij de aankoop van een onderneming vormt de financiering een belangrijk onderdeel. Laat u adviseren en ondersteunen bij de financieringsaanvraag. Zo vindt u voor u de beste financiering.

 

Wilt u meer weten over bedrijfsovername? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Gert Jan
Portretfoto van Gert Jan van den Berg
Senior corporate finance adviseur
Bel
013- 4647238