‘Alles is op een hele prettige manier gecoördineerd’

22 februari 2018
Referentie

De afgelopen tien jaar namen ze geen vakantie. Alles draaide om de zaak. Personeel en zelfs klanten maakten zich soms zorgen om de broers Verbruggen van de gelijknamige levensmiddelengroothandel uit Mill. Toen hun grootste klant interesse toonde om de zaak over te nemen, was de beslissing dan ook snel genomen. Begin 2018 werd hun bedrijf verkocht. Een multidisciplinair team van ABAB begeleidde de verkoop. “Wij zorgden voor de papieren, ABAB deed de rest. Perfect!“

In gesprek met:
Jan en Toon Verbruggen van groothandel Verbruggen Mill B.V.
Jan en Toon Verbruggen, groothandel Verbruggen Mill B.V.

Hoe lang het familiebedrijf bestaat? “Er zijn inkoopboeken uit 1909”, vertelt Jan Verbruggen. Broer Toon was voorbestemd om de zaak van vader over te nemen. “Zelf studeerde ik natuurkunde. Maar toen ik van de universiteit afkwam, wilde ik toch de zaak in.” Met z’n drieën runden ze het bedrijf.

Klanttevredenheid

Als vader Verbruggen plotseling overlijdt, staan de broers er alleen voor. Samen zetten ze er de schouders onder. “Als we kansen zagen, dan maakten we daar gebruik van”, vertelt Jan met gepaste trots. Zo brachten ze bier om thuis te tappen op de markt, lang voordat de grote biermerken dat deden. “We waren te vroeg”, zegt Jan spijtig. Ook met de opkomst van de rauwkost waren ze er snel bij.

Toen ze enkele bedrijven overnamen die Boerenzuivel distribueerden, kregen ze een landelijk netwerk. Met de opkomst van C1000 liften ze mee door een aanvullend assortiment te leveren. Dat doen ze nu landelijk bij alle grote supermarktketens.

Klanttevredenheid hebben de broers Verbruggen hoog in het vaandel staan. “Winkels moeten bij ons alles kunnen bestellen. En als het niet door de voordeur kan, dan leveren we maar via de achterdeur” zegt Jan met een knipoog. Die instelling heeft de broers geen windeieren gelegd. Het bedrijf groeide uit naar een levensmiddelengroothandel met zo’n dertig medewerkers. Met een specifiek assortiment richt de groothandel zich met name op supermarkten in de grensregio Duitsland. Daarnaast leveren ze een aanvullend assortiment aan Nederlandse supermarkten en speciaalzaken.

Multidisciplinair adviesteam

Dan komt er – vrij onverwacht – een telefoontje van hun grootste klant. Die 2 Brüder von Venlo, een Nederlandse supermarktketen die zich richt op Duitse klanten, wil hun bedrijf overnemen. Als eerste bellen ze Wim Martens, hun relatiemanager bij ABAB. Jan en Toon zijn erg blij met hem. “Wim begrijpt ons.” Wim schakelt collega Jurgen Herremans van Corporate Finance in en samen gaan ze met de broers om tafel. Ze bespreken alle zaken die bij een bedrijfsovername komen kijken. De broers krijgen een offerte en vier dagen na het eerste telefoontje kan het multidisciplinaire adviesteam van ABAB al aan de slag!

Bij elke bedrijfsovername die ABAB begeleidt, werkt een specialist van Corporate Finance nauw samen met een jurist en een belastingadviseur. De specialist van Corporate Finance stelt de waardering en het verkoopmemorandum op en voert de onderhandelingen tussen koper en verkoper. Verder coördineert hij het overnameproces en zorgt hij ervoor dat de juiste specialist op het juiste moment aan tafel zit. De jurist geeft advies over de juridische vormgeving van alle afspraken. En de belastingadviseur bekijkt hoe de verschillende keuzes (bijvoorbeeld verkoop van activa of aandelen) fiscaal uitwerken en geeft daarover advies.

Tevreden over overnameproces

Sinds 12 januari 2018 is de overname een feit. Jan en Toon Verbruggen kijken zeer tevreden terug op het overnameproces. “Alles is op een hele prettige manier gecoördineerd,” vindt Jan. “Wij moesten natuurlijk voor de nodige gegevens zorgen, maar ABAB heeft ook heel erg veel gedaan. Wim Martens, Jurgen Herremans, Robert Gall en Rogier Kersten hebben goed werk verricht” aldus Jan. “Maar ook Lieke Strijbos en Monique Jenneskens hebben achter de schermen volgens mij overuren gemaakt”, vervolgt hij.

De toekomst

Hoe de toekomst eruitziet? Van stoppen met werken willen de broers niets weten. Bovendien wil de nieuwe eigenaar hen graag bij het bedrijf betrokken houden. De komende drie maanden maken de broers nog veel uren, daarna krijgen ze normalere werktijden. “Dan kunnen we af en toe in de hangmat,” grapt Jan.

Wilt u meer weten over bedrijfsovername? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Jurgen
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan