Heeft uw organisatie ook last van het zweepslageffect?

Heeft u al gehoord van het zweepslageffect? Dit actuele verschijnsel doet zich voor als  een kleine schommeling in de marktvraag sterk wordt uitvergroot naarmate een bedrijf hoger in de distributieketen zit. Ook wel: bullwhip-effect of opslingereffect.

Portretfoto van Bernard Oenema
Neem contact op met:
Bernard Oenema Senior adviseur Business Development
Checken voorraad in magazijn

Ernstig vertekend beeld

Het zweepslageffect (of bullwhip-effect) duidt op de problemen die zich voordoen bij het inschatten van de vraag van elke speler in distributieketen, zodra het volume van de bestellingen fluctueert. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ondernemers niet de vraag van de eindafnemer als uitgangspunt nemen, maar zich baseren op de vraagindicator die ze van hun voorganger in de toeleveringsketen krijgen. Dat kan zorgen voor een ernstig vertekend beeld, omdat in deze indicatie bijvoorbeeld ook buffervoorraden of speciale acties zijn verdisconteerd. Het gevolg: onnodige extra bevoorrading, schaarste, kostenstijgingen en zelfs prijsdalingen.

Zweepslageffect: kloof tussen werkelijke en verwachte vraag

Door het zweepslageffect vergroot elke schakel in de bevoorradingsketen de kloof tussen de werkelijke en de verwachte vraag. Als de buffervoorraden van elke schakel niet worden meegenomen in de vraag, leidt dit tot onevenwichtigheden in de gehele toeleveringsketen. Zo zijn er hogere investeringen in voorraden nodig en dat zorgt ook voor onnodig hogere opslag- en logistiekkosten. Het onnodig veel meer produceren en op de markt brengen van producten kan bovendien leiden tot lagere prijzen.

Inschattingsfouten voorkomen

Om de juiste inschattingen te kunnen maken, moet u goed weten wat uw positie is in de toeleveranciersketen. Veel inschattingsfouten worden gemaakt door een gebrek aan strategische visie bij de toeleveringsplanning, doordat bedrijven blind gaan bestellen en door een gebrek aan vertrouwen tussen de handelspartners.

Deze foute inschattingen kunt u voorkomen met duidelijke interne (sales-, marketing-, productieafdeling) en externe communicatie, betere samenwerking, optimaliseren van de voorraadplanning en duidelijke informatiesystemen voor betere inzichten en betrouwbare verkoopprognoses. Warehouse management-software verbetert bijvoorbeeld het beheer van de in uw ERP-systeem geregistreerde voorraden.

Meer weten over het zweepslageffect?

In de praktijk blijkt het zweepslageffect een veelkoppig monster dat zich maar moeilijk laat bestrijden. Daarom is het belangrijk een partner te hebben, die u helpt inzicht en overzicht te krijgen en samen met u realistische scenario’s uitwerkt. ABAB Business Development wil graag deze partner voor u zijn.

Neem voor een vrijblijvend inspiratiegesprek contact op met Bernard Oenema via telefoonnummer 0413-336595 of stuur Bernard een e-mail.

Meer weten over het zweepslageffect? Neem contact met ons op!

E-mail Bernard
Portretfoto van Bernard Oenema
Senior adviseur Business Development
Bel
0413-336595
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan