De arbeidsmarkt in 2023: zeven trends en tips

10 januari 2023
Artikel

Was 2022 het jaar van de personeelstekorten, 2023 gaat niet anders worden. De arbeidsmarkt is en blijft krap, en dat in bijna alle sectoren. Op zoek naar personeel? Zeven trends en tips voor 2023.

personeel

1. Blijvende krapte arbeidsmarkt

Het aantal openstaande vacatures blijft ook in 2023 onverminderd hoog. Vrijwel alle sectoren hebben te maken met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Toch zijn er sectoren die koploper zijn als het om een tekort aan handjes gaat. Denk aan de ICT- en financiële sector. Wist u dat u met subsidie kunt werken aan het intern opleiden van personeel?

2. Employer branding als speerpunt

De coronacrisis zorgde ervoor dat minder mensen van baan wisselde. Nu de pandemie wat onder controle lijkt, neemt het aantal mensen dat op zoek is naar een nieuwe uitdaging weer toe. Voor u als werkgever belangrijk aandacht te besteden aan uw employer branding en het eigen personeel in te zetten als ambassadeur. Want wie kan er nu beter vertellen wat een fantastische werkgever u bent dan uw eigen medewerkers?

Lees meer over de dienstverlening van ABAB Salaris- en Personeelsdiensten.

3. Oog voor duurzaam werkgeverschap

Werknemers die op zoek zijn naar een nieuwe baan kijken daarbij steeds vaker naar duurzaam werkgeverschap. En dan draait het om drie zaken. 1. Hoe duurzaam gaat u om met uw personeel? Denk aan de opties voor persoonlijke ontwikkeling. 2. Wat is uw impact op de maatschappij en welke mogelijkheden biedt u uw personeel om hieraan bij te dragen? 3. Hoe groen zijn uw arbeidsvoorwaarden? Denk aan zaken als een fietsplan tot een budget voor het verduurzamen van woningen. Duurzaam werkgeverschap is anno 2023 een belangrijk middel om u te onderscheiden in de krappe arbeidsmarkt.

4. Hybride werken een blijvertje

De coronacrisis heeft onze manier van werken blijvend veranderd. Hybride werken is de toekomst. Maar dat vergt wel een andere manier van leidinggeven. Werken uw medewerkers deels op kantoor en deels thuis? Maak onderling goede afspraken over bijvoorbeeld bereikbaarheid. Zorg dat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt. Verlies de onderlinge verbinding niet uit het oog en plan fysieke ontmoetingen in. Houd elkaar goed op de hoogte van wat er speelt in de organisatie. Alleen dan wordt hybride werken een succes.

5. Zet in op arbeidsmigranten

Gedurende de coronacrisis kwamen er minder buitenlandse werknemers en studenten naar ons land. Inmiddels hebben we die dip achter de rug. En dat biedt kansen voor werkgevers die met hun handen in het haar zitten als het om nieuw personeel gaat. Heeft u deze doelgroepen al ontdekt?

6. 50+'ers interessant

Wist u dat vijftigplussers de grootste groep binnen onze beroepsbevolking zijn? Goed om u als werkgever te realiseren. Want dat betekent dat duurzame inzetbaarheid een steeds belangrijker thema wordt. Voer dus regelmatig groei- en ontwikkelgesprekken. Evalueer wat uw medewerker nodig heeft om stappen te kunnen blijven maken. Investeer in scholing. Kortom, zorg dat duurzame inzetbaarheid een vast onderdeel wordt van uw personeelsbeleid.

7. Van purpose naar competenties

Steeds meer werknemers zijn purpose-gedreven bij hun keuze voor een nieuwe baan. Persoonlijke waarden en overtuigingen moeten aansluiten bij uw organisatie. Goed om uzelf dus kritisch te bevragen. Wat draagt u als organisatie bij aan de wereld om ons heen? In welke behoefte voorziet u? En wat is er nodig om die te realiseren? Als u hier een helder beeld van heeft, kunt u ook gerichter op zoek naar de competenties die nodig zijn om uw doelen te realiseren.

Investeer in gezonde werkomgeving

De huidige arbeidsmarkt brengt flinke uitdagingen met zich mee voor u als werkgever. Toch zit er ook een positieve kant aan. Het zet veel werkgevers namelijk aan het denken. En dat vooral op het gebied van employer branding en duurzaam werkgeverschap. Door in beide te investeren draagt u bij aan een gezonde werkomgeving voor al uw werknemers. En dat vertaalt zich weer in uw bedrijfsresultaten. Want medewerkers die voelen dat zij op hun plek zitten én op de eerste plaats staan, zorgen ook beter voor uw klanten.

Wilt u investeren in uw (toekomstige) werknemers? We hebben allerlei tools beschikbaar. Denk aan het beschrijven van rollen en profielen, het uitvoeren van assessments, het voeren van ontwikkelgesprekken, het opstellen van persoonlijke ontwikkelplannen en het geven van feedbacktrainingen.

Meer weten?

Neem contact op met Corry Verhoeven, HX-adviseur bij ABAB HX Advies, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Corry
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan