Wat als uw klantenportefeuille niet meer past bij uw organisatie?

31 augustus 2023
Artikel

Nieuwe klanten en tevreden, bestaande klanten zijn altijd het fundament van het succes van een onderneming. Maar wat als een klant niet (meer) past bij uw organisatie? Bijvoorbeeld doordat u kiest voor een specifieke branche of als uw bedrijf alleen nog grote klanten wil bedienen. Een moment van afscheid nemen of ‘nee’ zeggen, is dan de beste volgende stap. Hoe neemt u die lastige stap?

Portretfoto van Bernard Oenema
Neem contact op met:
Bernard Oenema Senior adviseur Business Development
Zakelijke mannen schudden elkaar de hand

Wat als uw bedrijf en de klant niet meer bij elkaar passen?

Start-ups en mkb-bedrijven groeien en ontwikkelen. De een harder dan de ander. Ieder bedrijf dat start, is blij met de eerste klanten. Als het bedrijf groeit en ambities verschuiven, kan het zijn dat eerder gemaakte afspraken met de klant niet meer passen bij de bedrijfsfilosofie en de financiële en zakelijke ambities.

In feite zijn het bedrijf en de initiële klantgroep van elkaar aan het vervreemden. Er ontstaat een spagaat: bestaande niet passende klanten kosten u tijd en energie die u vervolgens niet aan nieuwe, beter passende klanten kunt besteden. Het wordt dan tijd voor een keuze: afscheid nemen en ‘nee’ verkopen.

6 tips om afscheid te nemen van uw klant

Hoe vertelt u klanten en potentiële klanten dat ze niet (meer) ‘welkom’ zijn bij uw bedrijf?  Het is belangrijk om op een respectvolle en professionele manier ‘nee’ te zeggen tegen zowel bestaande als potentiële, niet passende klanten. Enkele tips om dit op een nette manier te doen.

1. Wees eerlijk en transparant

Wees transparant over uw capaciteit en uw bedrijfsambities. Geef duidelijk aan waarom u niet (meer) de geschikte samenwerkingspartner bent of gaat zijn in de toekomst.  

2. Toon waardering

Toon waardering voor hun interesse in uw producten of diensten. Bedank hen voor de tijd en moeite die ze hebben genomen om contact met u op te nemen of om zaken met u te doen

3. Bied alternatieven aan

Als u niet kunt voldoen aan het verzoek van de klant, overweeg dan om alternatieven voor te stellen. Door alternatieven aan te reiken, laat u zien dat u bereid bent om mee te denken en te helpen, zelfs als u niet direct kunt voldoen aan hun oorspronkelijke verzoek.

4. Bied uitleg en context

Door uitleg en de context te bieden, helpt u de klant de situatie beter te begrijpen en vermindert u mogelijke misverstanden.

5. Blijf professioneel en vriendelijk

Blijf altijd professioneel en vriendelijk, zelfs als u ‘nee’ moet zeggen.  

6. Bied follow-up ondersteuning

Sluit uw communicatie af door follow-up ondersteuning aan te bieden. Bied aan om vragen te beantwoorden en extra informatie te verstrekken als die wens er is. Laat weten dat u tijdelijk beschikbaar blijft om te helpen.

Meer weten?

Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wij helpen u om bedrijfsprocessen te veranderen. Neem vandaag nog contact op met Bernard Oenema, senior adviseur Business Development, via telefoonnummer 0413-336595 of stuur Bernard een e-mail. Hij helpt u graag verder. 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bernard
Portretfoto van Bernard Oenema
Senior adviseur Business Development
Bel
0413-336595
Icoon whitepaper download

Handvatten implementatie salesstrategie

Download het whitepaper
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan