Omdat René zag dat er behoefte aan was, bedacht hij zelf een product waarmee bedrijven uit de tuinbouwsector zich kunnen vergelijken. “Ik neem het gemiddelde van zo’n vijf tot acht bedrijven. Daaraan kan men de eigen cijfers toetsen. Dit is uniek in Nederland.”

Vergelijkende cijfers

Het product dat René bedacht, heet - hoe kan het ook anders - 'Vergelijkende cijfers'. “Er zijn vergelijkende cijfers voor champignons en voor de belangrijkste vruchtgewassen onder glas, te weten tomaat, komkommer, aardbeien en paprika’s.”

Niks is standaard

Op de vraag wat een bedrijfsadviseur zoal doet, antwoordt René: “Bijna niks wat ik doe, is standaard. Neem bijvoorbeeld financieringsplannen voor banken. Elke bank, elke regio is anders.” Eind 2017 schreef hij een plan voor een fruitteeltbedrijf dat in drie weken door de bank werd goedgekeurd. “Die bank had nog nooit zo’n goed plan gezien. Nu zijn zij mijn ambassadeur; via de Nederlandse Fruittelers Organisatie hebben we inmiddels al een paar nieuwe aanvragen binnengekregen.”

Spitsuurstudies

Een paar keer per jaar komen René en zijn collega’s van Agro Advies bij elkaar om zich te laten bijpraten over een bepaald onderwerp, de zogenaamde spitsuurstudies. “Die van komende maandag heb ik mede georganiseerd. We krijgen een workshop over sociale media, zodat we onszelf straks via verschillende kanalen in de markt kunnen profileren.”

Bekijk alle medewerkersverhalen