Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

3 april 2024
Artikel

Werken er oproepkrachten of uitzendkrachten binnen uw bedrijf, bijvoorbeeld om ziekte of piekmomenten op te vangen? Wees u zich ervan bewust dat de regels omtrent oproepkrachten en uitzendkrachten mogelijk wijzigen. 

Neem contact op met Barbara Brans, jurist arbeidsrecht
Neem contact op met:
Barbara Brans Jurist arbeidsrecht
Gesprek op kantoor

Demissionair minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil de nulurencontracten en contracten met uitzendkrachten aan banden leggen. Onlangs werd het wetsvoorstel Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten naar de Raad van State gestuurd voor advies. Het doel van het wetsvoorstel is het verbeteren van de positie van flexibele arbeidskrachten.

Wat houdt het wetsvoorstel in?

Het wetsvoorstel Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten omvat verschillende maatregelen om flexibele werknemers meer zekerheid te bieden over hun inkomen en werkrooster en om oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan. Het uitgangspunt is dat bij structureel werk een vast contract hoort. Daarom worden er strengere regels voorgesteld voor tijdelijke contracten om zogeheten draaideurconstructies te voorkomen.

Wat zijn de belangrijkste voorgestelde maatregelen uit het wetsvoorstel?

  1. Afschaffing van nulurencontracten: nulurencontracten worden vervangen door vaste en tijdelijke basiscontracten met een minimumaantal uren dat de werknemer standaard wordt ingeroosterd. 
  2. Na drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd mogen werknemers pas na een periode van vijf jaar (in plaats van de huidige zes maanden) opnieuw een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aangaan met dezelfde werkgever. Hiermee worden draaideurconstructies, zoals het uit dienst laten treden van een werknemer om deze vervolgens na zes maanden weer voor bepaalde tijd terug te laten komen, voorkomen.
  3. Verbetering positie uitzendkrachten: uitzendkrachten hebben recht op minimaal hetzelfde salaris als werknemers met hetzelfde werk en moeten gelijk worden behandeld als de werknemers van het bedrijf. De maximale periode van de meest onzekere fase van uitzendwerk wordt verkort: fase A gaat van 78 weken naar 52 weken en fase B gaat van 6 contracten in 4 jaar naar 6 contracten in 2 jaar.

Studenten en seizoenwerkers worden uitgezonderd op deze regels. Zo mogen studenten en scholieren gewoon op oproepbasis blijven werken en kunnen zij hun werk mee laten fluctueren met bijvoorbeeld toetsweken en vakanties. 

Wat zijn de gevolgen voor u als dit wetsvoorstel aangenomen wordt?

Hoewel er iets voor valt te zeggen om flexibele arbeidskrachten meer zekerheid te bieden, heeft dit wetsvoorstel veel consequenties voor werkgevers. Denk hierbij aan werkgevers in de zorg of horeca, die juist vaak afhankelijk zijn van hun flexibele schil. Werkgevers moeten, als dit wetsvoorstel wordt aangenomen, alle arbeidskrachten een minimumaantal uren uitbetalen. De flexibele schil van het bedrijf wordt daardoor mogelijk aanzienlijk minder flexibel. In een tijd waarin medewerkers graag zelf de regie hebben over hun werkuren, zorgt het schrappen van de nulurencontracten wellicht juist voor meer problemen. Het wetsvoorstel kreeg bij de internetconsultatie dan ook al redelijk wat kritiek. 

Wat zijn de voordelen van de wet voor u als werkgever?

Hoewel het wetsvoorstel, als dit wordt aangenomen, voor u als werkgever mogelijk uitdagingen en meer verplichtingen met zich meebrengt, kan het u ook voordeel opleveren. Om werkgevers te stimuleren mensen met een basiscontract te laten doorstromen naar een vast contract, wil het kabinet het basiscontract voor onbepaalde tijd onder de lage WW-premie brengen. Biedt u uw medewerker dus een basiscontract met een minimumaantal uren voor onbepaalde tijd aan? Dan kunt u 5% van het loon van uw werknemer besparen op uw werkgeverslasten.

Het is nog onduidelijk of en wanneer de Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten zal ingaan. De internetconsultatie, waarbij burgers en bedrijven mogen reageren op het voorstel, is afgerond en het wetsvoorstel ligt nu bij de Raad van State voor advies. Daarna moet het nog naar de Tweede en Eerste kamer. De kans bestaat dat het wetsvoorstel blijft liggen totdat we een nieuwe regering hebben.

Ons advies is om alvast te inventariseren welke contractvormen er op dit moment worden toegepast binnen uw bedrijf. Heeft u momenteel werknemers werkzaam op basis van een nulurencontract? Denk dan alvast goed na over hoe u deze overeenkomst in de toekomst wilt voortzetten. 

Op dit moment is het nog wel mogelijk om een nulurencontract aan te bieden, hoewel daar ook nu regels aan verbonden zijn. Een omzetting naar een min-max contract (met een minimum en maximum aantal te werken uren) behoort ook tot de mogelijkheden en daarmee voldoet u meteen aan de eis van de minimale uren. Heeft u vragen over het wetsvoorstel of de oproepovereenkomsten die nu binnen uw organisatie worden toegepast? Neem contact op met onze juristen arbeidsrecht.

Meer weten?

Bij ABAB zijn we graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op met Barbara Brans, jurist arbeidsrecht, via telefoonnummer 076-5438040 of stuur Barbara een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Barbara
Neem contact op met Barbara Brans, jurist arbeidsrecht
Jurist arbeidsrecht
Bel
076-543 8040
Social media icoon

Volg ABAB Legal op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu