‘Alles is bij de bedrijfsverkoop goed voor onze medewerkers geregeld’

2 december 2020
Referentie

Kwekerij Aandevaart is een landbouwbedrijf en teelt pit- en steenvruchten. Het bedrijf is al zestig jaar klant bij ABAB Accountants en Adviseurs. Sinds de start zetten ze ABAB in voor accountancy, loonadministratie en fiscaal advies. Recent hebben ze het bedrijf verkocht. ABAB Legal begeleidde ze juridisch bij de personeelsafwikkelingen. “We hebben juridisch op een fijne manier afscheid kunnen nemen van ons personeel.”

In gesprek met:
André Schoenmakers, Kwekerij Aandevaart
Andre Schoenmakers en zijn vrouw in kas van Kwekerij Aandevaart

Familiebedrijf

Het familiebedrijf is in 1960 door de vader van André Schoenmakers opgericht. In 1982 ging André bij zijn vader in het bedrijf. Als gevolg van uitbreiding van het industrieterrein van de gemeente Tilburg is het bedrijf in 2005 verplaatst naar Dongen. Na bijna zestig jaar diende de gelegenheid zich voor dat Schoenmakers het bedrijf kon verkopen. De paprikateelt is heel moeilijk geweest. Daarnaast kreeg hij te maken met gezondheidsproblemen. “Ik kreeg de diagnose alvleesklierkanker. Een traject van chemokuren en een operatie volgde. Ziek zijn en een bedrijf leiden, gaan niet samen. In deze periode hebben mijn vrouw en als het nodig was mijn zoon het bedrijf draaiende gehouden. Gelukkig was de behandeling succesvol.” Ook het bedrijf overdragen aan zijn zoon was geen optie. “De jaren zijn zo slecht geweest. Ik wilde niet dat mijn zoon het overnam. De toekomst is onzeker.”

Verkoop bedrijf

Op het moment van verkoop had het bedrijf nog redelijk wat medewerkers in dienst. Relatiemanager Mike Aldewereld bracht André in contact met jurist arbeidsrecht Ralph Kops voor de juridische personeelsafwikkelingen. “Je verkoopt je bedrijf maar een keer. Het was voor mij ook onbekend wat je allemaal moet regelen. Er komt op het gebied van arbeidsrecht veel kijken. We zijn gestart met een ontslagvergunning. We hebben het personeel de vrije keuze gegeven. Sommige medewerkers zijn definitief gestopt met werken en andere zijn verder gaan kijken of hebben gesolliciteerd bij de overnamepartij. Ralph heeft alles goed juridisch afgerond, van het opstellen van de vaststellingsovereenkomsten tot de ontslagprocedure van een zieke medewerker. Hij stelde precies de juiste vragen.” Het goed regelen voor het personeel was voor André van groot belang. “We hadden ons personeel al heel lang in dienst. De meeste tussen de tien en vijftien jaar. Ik wilde op een goede manier afscheid nemen. Ze behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. Alles is netjes afgerond. Voor ons, maar nog belangrijker voor onze medewerkers. Die zijn blij en daar gaat het voor mij om. Ralph heeft ons heel goed juridisch ondersteund.”

Fijne samenwerking

De samenwerking met ABAB en nu ook met ABAB Legal is altijd heel prettig geweest. “Je werkt met de mensen samen. Die moeten het doen. Het persoonlijk contact was altijd goed. We waren het niet altijd eens, maar dat kan ook niet. Goede beslissingen kan je niet altijd alleen nemen. ABAB is daarin voor mij altijd een sparringpartner geweest. Het advies was altijd goed met resultaat voorop.” Schoenmaker vindt dat je daarbij niet altijd moet kijken naar de prijs. “Slecht advies heeft een prijs. Goed advies is onbetaalbaar. Kijk naar wat het oplevert. Dat moet het uitgangspunt zijn.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze juridische dienstverlening? Wij maken graag tijd voor een uitgebreide kennismaking. Neem contact op met Ralph Kops, jurist arbeidsrecht, voor een vrijblijvende afspraak, via telefoonnummer 076-5438060 of stuur Ralph een e-mail.

Wilt u meer weten over juridische ondersteuning bij uw bedrijfsverkoop? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Ralph
Portretfoto van Ralph Kops
Jurist arbeidsrecht en procesjurist
Bel
076-5438060