De do’s en don’ts bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst

27 december 2022
Artikel

De vraag naar personeel blijft groeien en werkgevers nemen steeds meer werknemers in dienst. Veel werkgevers hebben daardoor vragen over de do’s en don’ts bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Wij zetten ze voor u op een rij.

Portretfoto van Geert Rouwet
Neem contact op met:
Geert Rouwet Manager Legal en jurist arbeidsrecht
Twee mannen schudden elkaar de hand

Wanneer is er sprake van een arbeidsovereenkomst?

Bepaal vooraf of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Dit is het geval wanneer er sprake is van:

  • een gezagsverhouding tussen u als werkgever en uw werknemer;
  • loonbetaling aan uw werknemer;
  • persoonlijke arbeid door uw werknemer.

Let op: het maakt daarbij niet (meer) uit in hoeverre u en uw werknemer de bedoeling hadden een arbeidsovereenkomst te sluiten. Wel is de bedoeling van u beiden nog relevant voor de uitleg van de letterlijke bewoordingen / artikelen in de arbeidsovereenkomst.

Vereisten arbeidsovereenkomst

Het sluiten van een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Strikt genomen is aanbod en aanvaarding voldoende (ook mondeling). Dit hoeft u dus niet schriftelijk vast te leggen, al heeft dat uiteraard wel de voorkeur. Met een schriftelijke arbeidsovereenkomst kunt u immers bewijzen dat er overeenstemming was en is daarnaast duidelijk onder welke voorwaarden de arbeidsovereenkomst is aangegaan. Wij adviseren dan ook altijd een schriftelijke arbeidsovereenkomst.

Contractuele vrijheid?

Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst zijn u en uw werknemer niet geheel vrij af te spreken wat u wilt. De arbeidsovereenkomst moet namelijk voldoen aan de wet en aan een eventuele van toepassing zijnde cao en pensioenregeling. Denk hierbij onder andere aan een juiste (tussentijdse) opzegtermijn, een correcte proeftijd, een juridisch goede formulering van een concurrentie- en relatiebeding alsmede een boetebeding. En ook: een juist aantal verlofdagen en vakantiegeld, ketenregeling en opvolgend werkgeverschap, correct geformuleerd personeelsreglement, kloppend ziektereglement.

Voorkom risico’s

Het opstellen van arbeidsovereenkomsten lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. In de praktijk zien we (te) vaak dat hierbij missers worden begaan, iets dat u achteraf duur kan komen te staan. Voorkom dat en laat arbeidsovereenkomsten opstellen door gespecialiseerde arbeidsrechtjuristen. Beter vooraf goed regelen, dan achteraf (duur) repareren.

Meer weten?

ABAB Legal is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Heeft u vragen over arbeidsovereenkomsten, ziektereglementen, berijdersovereenkomsten of personeelsreglementen? Onze juristen arbeidsrecht ondersteunen u graag. Neem voor meer advies contact op met Geert Rouwet, jurist arbeidsrecht, via telefoonnummer 024-6485817 of stuur Geert een e-mail

Meer weten over het aangaan van een arbeidsovereenkomst? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Geert
Portretfoto van Geert Rouwet
Manager Legal en jurist arbeidsrecht
Bel
024-6485817