Thuiswerken maakt werknemers minder gelukkig

11 augustus 2023
Artikel

Voor corona werkten de meeste medewerkers op kantoor. U was wellicht huiverig om medewerkers thuis te laten werken. Door corona kwam hier noodgedwongen verandering in. Thuiswerken bleek voordelen te hebben en medewerkers ervaarden het als positief. Maar is dit nog steeds zo?

Portretfoto van Bart Leusink
Bart Leusink Manager ABAB Salaris- en Personeelsdiensten
thuiswerken

Thuiswerken maakt minder gelukkig

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers thuiswerken niet altijd als positief ervaren. Vooral als het gaat om werktijden. Veel medewerkers werken tegenwoordig buiten de normale werkuren. Het blijkt dat medewerkers die thuiswerken ’s avonds meer geneigd zijn hun laptop nog even te openen. En juist dit maakt minder gelukkig. Het leidt tot een lager psychisch welzijn, een hoger verloop en een slechtere werk-privébalans. Opmerkelijk is dat vooral vrouwen hier last van hebben. Door in de avond nog extra te werken gaat bij vrouwen hun werk-privébalans, maar vooral hun psychisch welzijn, achteruit. Uit onderzoek blijkt dat bij 11% procent van de vrouwen die thuiswerken hun psychisch welzijn er op achteruit in vergelijking met vrouwen die niet vanaf huis werken.

Belangrijk om grenzen te bepalen en afspraken te maken

Het is daarom extra belangrijk om de juiste grenzen te bepalen als uw werknemers thuiswerken. Dit kan door onderling goede afspraken met elkaar te maken. Geef aan wat jullie wel én juist niet van elkaar verwachten buiten werktijd. De Nederlandse overheid is volop bezig om hier goede afspraken over te maken, maar het is nog niet zeker dat dit voorstel het uiteindelijk gaat halen. Ook vanuit de cao zijn er diverse mogelijkheden om het verlengend werken vanuit thuis zoveel mogelijk te beperken. En als laatste kunt u hier als werkgever goede afspraken over maken met uw werknemers. Zo kunt u uw werknemers beschermen tegen een te zware werkdruk met de mogelijkheid tot een burn-out.

Kortom, thuiswerken pakt over het algemeen gunstig uit voor zowel werkgever als werknemer, maar het bewaken van de afgesproken werkuren is hierbij van groot belang.

Meer weten?

Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem contact op met Bart Leusink, manager ABAB Salaris- en Personeelsdiensten, via telefoonnummer 0413-336515 of stuur Bart een e-mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bart
Portretfoto van Bart Leusink
Manager ABAB Salaris- en Personeelsdiensten
Bel
0413-336515
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan
Volg ABAB op LinkedIn

Volg ABAB op LinkedIn

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze LinkedIn pagina
Volg ons nu