Hoe verbetert u het rendement van uw horecazaak? Vijf veelgestelde vragen

17 april 2018
Artikel

Op 16 april 2018 vond het webinar ‘Zo verbetert u het resultaat van uw horecazaak’ plaats. Hieronder vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen van de kijkers.

Portretfoto van Robert Gall
Neem contact op met:
Robert Gall Senior belastingadviseur
Serveersters brengt de gerechten

Hoe word ik een goede ondernemer?

Ik ga altijd eerst op zoek naar de ‘ik’ van de ondernemer. Wie is de ondernemer zelf? Wat bezielt hem? Ik adviseer horecaondernemers om na te denken over hun missie, strategie, visie en doel, en dat zo meetbaar mogelijk te maken. In de horeca werken vaak erg gepassioneerde mensen, die gaandeweg in het ondernemersvak terechtkomen. Die passie en creativiteit zijn belangrijk, maar zorg er ook voor dat u een ondernemersstijl en leidinggevende capaciteiten ontwikkelt om van uw zaak een succes te maken en uw personeel aan te sturen. Blijf ook kijken naar uw sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen. Wat doet u wel, wat doet u niet? Dit maakt het verschil tussen iemand die een zaak runt en een echte ondernemer.

Waar moet ik op letten bij inkoop- en verkoopverhoudingen?

Om een succesvolle onderneming te runnen, is winst noodzakelijk. Let daarom goed op uw inkoop- en verkoopverhoudingen. Hoeveel leveranciers heeft u? In de praktijk geldt vaak: hoe minder leveranciers, hoe beter de inkoop- en verkoopverhoudingen. Leg uw receptuur en waste-lijsten vast; houd goed bij wat u wel en niet verkoopt. Stuur uiteraard op de kwaliteit van uw producten, maar zeker ook op de kwantiteit. Hoeveel gebruikt u eigenlijk van bepaalde producten? Denk ook na over hoe u uw producten verkoopt en welke prijzen u hanteert. Dit doet u bijvoorbeeld met de ABAB Toolbox. Daarin zitten verschillende rekenmodules waarmee u de juiste inkoop- en verkoophoudingen kunt berekenen.

Is het verplicht om te werken met een afrekensysteem dat het keurmerk ‘betrouwbaar afrekensysteem’ heeft?

Nee, dit is niet verplicht voor de Belastingdienst, maar wordt wel sterk aangeraden. U kunt namelijk vertrouwen op de betrouwbaarheid van deze afrekensystemen.

Waar moet ik rekening mee houden als het gaat om personeels- en loonkosten?

Personeels- en loonkosten maken vaak zo’n 30-40% uit van uw omzet. Het is dus belangrijk dat u goed personeel heeft rondlopen, het liefst in de vorm van een vaste en een flexibele schil. Stel daarvoor een aannamebeleid op en voer ook regelmatig functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hier heeft ABAB verschillende modellen voor, die aangepast kunnen worden aan uw bedrijf. Met teambuilding en trainingen kunt u uw eigen kennis overbrengen op uw personeel en ze zo scherp mogelijk houden. Probeer zo goed mogelijk uw personeel in te plannen door vooraf bijvoorbeeld de weersverwachtingen in de gaten te houden, maar vergeet ook zeker niet na afloop te calculeren wat u gedaan heeft om in de toekomst bij te kunnen sturen. Daarmee bespaart u al gauw 3-4% van uw omzet.

Hoe kan ik in dezelfde openingstijden meer verkopen?

Hier komen verkoopvaardigheden om de hoek kijken. De gast waardeert het vaak als u hem adviseert in zijn keuze, maar ook als u het verhaal achter een bepaald product kunt vertellen. Stel bij drie glazen wijn voor om een fles wijn mee te nemen (upselling) of verkoop een stuk gebak bij een kop koffie (cross-selling). Vaak wordt in piekmomenten vergeten om de glazen bij te vullen en het oogcontact en de glimlach vast te houden. Op het oog kleine aanpassingen die al het verschil kunnen maken.

Meer weten?

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Robert Gall via telefoonnummer 024-6485808 of stuur Robert een mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Robert
Portretfoto van Robert Gall
Senior belastingadviseur
Bel
024-6485808
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan