Bewijsvermoeden voor toepassen nultarief bij intracommunautaire leveringen

Verkoopt u goederen aan een ondernemer gevestigd in een andere EU-lidstaat? U kunt op deze transactie het nultarief toepassen, omdat u een intracommunautaire goederenleveringen (ICL)  verricht. Let wel, u als leverancier moet kunnen aantonen dat de goederen (daadwerkelijk) naar een andere EU-lidstaat zijn vervoerd. Als uw administratie niet op orde is, kunt u een naheffing van de btw of een boete krijgen van de Belastingdienst.

Profielfoto Anne Kin - ABAB
Anne Kin Btw-adviseur
Bewijsvermoeden voor toepassen nultarief bij intracommunautaire leveringen

Bewijsvermoeden nultarief btw-tarief 

U past het btw-nultarief bij intracommunautaire leveringen toe als:

  • de goederen worden vervoerd en geleverd in een andere lidstaat,
  • uw afnemer een btw-ondernemer is. 

Welke bewijsvermoedens moet u bijhouden voor het nultarief btw-tarief? 

Regelt u als verkoper het vervoer naar u afnemer, dan moet u de volgende bewijsvermoedens bijhouden in uw administratie: tenminste twee onafhankelijke bewijsstukken van twee verschillende partijen (verkoper en afnemer) die niet tegenstrijdig zijn. 

Als uw afnemer het vervoer regelt geldt een aanvullend bewijsvermoeden. Uw afnemer moet schriftelijk bevestigen dat de goederen zijn verzonden voor zijn rekening of voor rekening van een vervoerspartij.

Welke concrete bewijsstukken moet u in uw administratie bijhouden?

U moet een aantal van de volgende bewijsstukken te verzamelen als bewijsmateriaal:

  • CMR-document of een ondertekende CMR-vrachtbrief, een cognossement, een factuur voor het luchtvrachtvervoer van de goederen of een factuur van de vervoerder van de goederen;

U heeft ook voldoende bewijsstukken als u beschikt over één bewijsstuk uit de bovengenoemde opsomming in combinatie met één van ondergenoemde bewijsstukken:

  • een verzekeringsovereenkomst voor de verzending of het vervoer van de goederen of bankdocumenten die de betaling van de verzending of het vervoer van de verzending staven; 
  • officiële documenten uitgereikt door een openbare instantie, zoals een notaris, waarin de aankomst van de goederen in de lidstaat van bestemming wordt bevestigd; 
  • een ontvangstbewijs van een entrepothouder afgegeven in de lidstaat van bestemming, waarin de opslag van de goederen in die lidstaat wordt bevestigd.

Wat als uw onderneming niet voldoet aan het bewijsvermoeden?

Als u niet aan het bewijsvermoeden kunt voldoen, moet u zelf objectief aantonen dat uw goederen intracommunautair zijn vervoerd. Alleen een verklaring van de afnemer dat hij de goederen zal vervoeren naar een andere lidstaat (de afhaal- of vervoersverklaring) is niet genoeg. Zorg ervoor dat u uw administratie goed inricht, zodat u bij elke intracommunautaire goederentransactie voldoende bewijsstukken verzamelt om het nultarief toe te kunnen passen. Daarmee voorkomt u btw-naheffingen van de Belastingdienst met daarbij boetes en rente of problemen bij het achteraf aantonen van het nultarief. 

Meer weten?

ABAB is graag van betekenis. Door kennis te delen, advies te geven en voor inzicht te zorgen. Wilt u meer weten over de toepassing van het nultarief of hoe u uw administratie beter inricht? Neem dan contact op met Anne Kin, internationale btw-adviseur, via telefoonnummer 013-5915125 of stuur Anne een e-mail

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Anne
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan