Heeft u uw kostprijs goed in beeld?
Door de stijgende prijzen neemt de koopkracht snel af. Bij een gelijkblijvend inkomen hebben consumenten minder te besteden, waardoor de vraag naar goederen en diensten afneemt. De vraag is niet of er een recessie komt, maar wanneer die komt. Hoe bereidt u zich als ondernemer hierop voor?


Volle restaurants, veel evenementen, lange levertijden en wachtlijsten. Onze economie groeide in het tweede kwartaal met 2,6%. Maar… schijn bedriegt en er wordt dan ook met spanning uitgekeken naar nieuwe cijfers van het CBS.
Voorbereiding is belangrijk
Om goed voorbereid te zijn, is het belangrijk dat u weet wat uw klanten belangrijk vinden. Klanten worden immers steeds veeleisender. Waarom koos uw klant voor uw bedrijf? Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat u weet wat uw kostprijs is. U heeft - net als uw klanten - zelf ook te maken met stijgende prijzen voor energie, voer, personeel en materialen.
Paardenmonitor
ABAB ontwikkelde voor u de paardenmonitor. Hiermee kunt u eenvoudig berekenen wat uw kostprijs per stallingsplaats bedraagt. U kunt dit berekenen per maand, per kwartaal of per jaar. De paardenmonitor is te vinden in uw online portaal Mijn ABAB.
Door uw kostprijs goed in beeld te hebben en te weten wat uw klanten belangrijk vinden, kunt u inschatten wat het effect van een prijsverhoging zal zijn. Ik merk in gesprekken met ondernemers dat zij vaak in tweestrijd zitten. Enerzijds wilt u uw kostprijsstijging doorberekenen aan uw klant, anderzijds rijst ook de vraag wat een prijsstijging voor effect heeft op de bezetting van uw stallen. Als de bezetting daalt, stijgen immers de bedrijfskosten per plaats. Met als gevolg dat de vaste kostprijs per stallingsplaats stijgt. U kunt uw vaste bedrijfskosten over minder bezette stallen verdelen.
Kortom: zorg ervoor dat u weet wat uw klanten belangrijk vinden en wat uw kostprijs is.
Meer weten?
Wilt u hierover sparren? Neem contact op met Dennis Kramer, klantadviseur, via telefoonnummer 0492-579829 of stuur Dennis een e-mail.