Autobelastingen: wijzigingen vanaf 2017

De Eerste Kamer ging onlangs akkoord met de nieuwe autobelastingmaatregelen van de Wet uitwerking Autobrief II. De wet treedt 1 januari 2017 in werking. Deze wet regelt de diverse autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020 en maakt het stelsel van autobelastingen eenvoudiger. Bovendien leidt dit in grote lijnen tot lagere autobelastingen.  

Portretfoto van Ronald van Leeuwen
geschreven door:
Ronald van Leeuwen Senior belastingadviseur
Autobelastingen

De hoofdlijnen van de nieuwe wet:

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor 2020 met in totaal 14,7 procent. De bpm wordt minder CO2-afhankelijk. 
  • Verlaging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor personenvoertuigen met 2 procent. Voor oudere dieselauto’s (zonder fabrieksroetfilter) gaat de motorrijtuigenbelasting vanaf januari 2019 juist omhoog.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën voor privégebruik van 4 naar 2.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22 procent. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een extra stimulans door een lagere bijtelling van 4 procent.

Minder voordeel voor plug-in hybride auto

Plug-in hybride auto's passen niet meer binnen het kabinetsbeleid om zeer zuinig rijden fiscaal te stimuleren. Deze auto’s rijden een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht. Daarom bouwt het kabinet de belastingvoordelen voor plug-in hybride auto's de komende jaren af. Vanaf 2017 geldt voor nieuwe plug-in hybride auto's het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Deze auto’s profiteren tot en met 2020 nog wel van een lager tarief in de motorrijtuigenbelasting. Dit maakt het voor particulieren aantrekkelijker om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen.

Stapsgewijs afbouwen BPM

Het kabinet wil de aanschafbelasting (BPM) stapsgewijs afbouwen met in totaal 14,7 procent in 2020. Op termijn wil de regering de BPM helemaal afschaffen. De dieseltoeslag deelt niet mee in de verlaging van de tarieven. 
 
Ook de berekening van de BPM verandert. De CO2-uitstootgrenzen voor benzineauto’s en dieselauto’s worden vanaf 2016 aangescherpt. Het vaste deel gaat omhoog van € 175 naar € 350. De CO2-component gaat met een gelijk deel omlaag. De hoogte van de BPM is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Daarnaast gaat het tarief voor auto's die weinig CO2 uitstoten omlaag. Zuinige personenauto's in het kleine en middensegment krijgen hierdoor extra voordeel.

Wilt u meer weten over autobelastingen? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Ronald
Portretfoto van Ronald van Leeuwen
Senior belastingadviseur
Bel
013-4647268
Downloaden whitepaper auto van de zaak 2017

Auto van de zaak

Regelgeving 2017
Download hier de whitepaper
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan