Slechte online beoordeling als ondernemer: onderneem actie

7 oktober 2020
Artikel

Online beoordelingen zijn niet meer weg te denken uit het alledaagse leven.  Als ondernemer kan dit een mooi middel zijn om uw marktpositie te verbeteren. Maar wat als u te maken krijgt met slechte beoordelingen die onterecht zijn? Dit kan leiden tot forse reputatieschade en vervolgens misgelopen omzet. Onderneem daarom actie.

Portretfoto van Jorrit Morra
Neem contact op met:
Jorrit Morra Jurist ondernemingsrecht
Ondernemer schrijft online beoordeling

Online beoordeling onderbouwen met feiten

Vanuit juridisch oogpunt botsen hier twee fundamentele rechten met elkaar. De vrijheid van meningsuiting van de schrijver enerzijds, en het recht op bescherming van de eer en goede naam van degene die wordt beoordeeld anderzijds. De voorzieningenrechter heeft in een recente uitspraak toegelicht hoe de grens tussen deze rechten wordt getrokken. Uitgangspunt is dat de feiten of feitelijke kwalificaties die in de beoordeling worden geponeerd of gebruikt ook objectief vastgesteld moeten kunnen worden. De bewijslast daarvan rust bij de schrijver. Negatief zijn mag dus, maar een schrijver heeft geen vrijbrief om een slechte beoordeling te schrijven die niet concreet met feiten onderbouwd kan worden. In deze specifieke casus gebruikte de schrijver termen als ‘leugenaar’, ‘slechtste “expert” ooit’ en ‘charlatan’. De rechter vindt dergelijke bewoordingen te ver gaan, omdat deze niet gesteund worden door feiten en omstandigheden die dit rechtvaardigen. Interessant is dat de rechter hierbij expliciet overweegt dat de schrijver een medium heeft gekozen met een groot bereik (Google), waarbij de gevolgen voor de reputatie van de beoordeelde partij dus groot kunnen zijn.

Met andere woorden, wie voor een groot publiek schrijft, heeft ook een grotere verantwoordelijkheid om objectief te blijven. De schrijver in deze zaak is veroordeeld tot het verwijderen van zijn bewuste beoordelingen. Ook mag hij geen soortgelijke nieuwe beoordelingen schrijven, al dan niet met andere accounts. Doet hij dit toch, dan moet hij een dwangsom betalen van € 250 per dag dat hij zich hier niet aan houdt.

Online beoordelingen laten verwijderen

Het is dus mogelijk om onterechte online beoordelingen te laten verwijderen, desnoods met een gang naar de rechter. Heeft u hiermee te maken? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Jorrit Morra, jurist ondernemingsrecht, via telefoonnummer 0165-531323 of stuur Jorrit een e-mail.

Wilt u ondersteuning en/of advies op dit gebied? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Jorrit