Nieuwe regels voor telefonische verkoop (telemarketing)

23 juli 2021
Artikel

Per 1 juli 2021 is de Telecommunicatiewet gewijzigd met het doel consumenten, eenmanszaken, vof’s, cv’s en maatschappen beter te beschermen. Dit heeft mogelijk impact op de manier waarop uw organisatie potentiële klanten werft en/of benadert.

Portretfoto van Niels Ista
Neem contact op met:
Niels Ista Jurist ondernemingsrecht en ICT-recht
Telemarketing

Aanleiding aanpassing Telecommunicatiewet

De Telecommunicatiewet is aangepast omdat bleek dat het Bel-me-niet Register onvoldoende waarborgen biedt en daardoor niet werkt, zoals gewenst. Het klachtenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kreeg de afgelopen jaren veel klachten binnen over organisaties die zich niet of niet voldoende hielden aan de geldende regels. De vele klachten vormden aanleiding voor de Nederlandse wetgever om de regelgeving op diverse punten aan te scherpen.

Wijzigingen in de Telecommunicatiewet op een rij

Opt-out wordt opt-in

Tot 1 juli 2021 was het opt-out systeem van toepassing, waardoor organisaties personen ongevraagd mochten contacteren. Als de persoon dit niet wilde, kon hij zich inschrijven in het Bel-me-niet Register of op een andere manier kenbaar maken dat hij op geen enkele wijze gecontacteerd wilde worden. Dit systeem is nu vervangen door een opt-in systeem, waarbij geldt dat organisaties eerst toestemming nodig hebben voordat zij contact leggen. Hierbij moeten zij rekening houden met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Met de komst van het opt-in systeem is het Bel-me-niet Register komen te vervallen.

Klantrelaties contacteren

Voor wat betreft klantrelaties geldt een uitzondering. Organisaties mogen bestaande klantrelaties zonder voorafgaande toestemming blijven benaderen. Dit mag uitsluitend als het gaat om eigen en/of gelijksoortige producten. Ook moeten zij aangeven dat de klant kosteloos en op eenvoudige wijze verzet kan aantekenen tegen de telemarketing.

Maximale klanttermijn

Het contacteren van klantrelaties over nieuwe aanbiedingen mag nog maximaal drie jaar na aankoop. Dit betekent simpel gezegd dat uiterlijk drie jaar na het sluiten van de betreffende overeenkomst de klantrelatie eindigt en opnieuw voorafgaande toestemming (opt-in) moet worden gevraagd.

Koude acquisitie niet langer toegestaan

Ook voor koude acquisitie geldt dat voortaan voorafgaande toestemming noodzakelijk is. Dit geldt zowel voor het contacteren van personen als voor het contacteren van natuurlijke rechtspersonen, zoals een eenmanszaak, vof, cv of maatschap, waarbij het privénummer doorgaans ook als zakelijk nummer staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Verbod op gebruik van anonieme nummers

Het is niet meer toegestaan om gebruik te maken van anonieme telefoonnummers voor telemarketingactiviteiten.

Bewijslast telemarketeer

Organisaties zijn verplicht de bewijslast te dragen voor het aantonen van verkregen voorafgaande toestemming (opt-in) en/of het bestaan van een klantrelatie. Om hier aan te kunnen voldoen, is het noodzakelijk om een register bij te houden waaruit deze zaken blijken.

Onderneem actie

Om aan de nieuwe Telecommunicatiewet te kunnen voldoen, is het van belang uw telemarketingbeleid goed tegen het licht te houden. Hierbij is het belangrijk dat u inventariseert waar en op welke wijze u contactgegevens verzamelt, en hoe u deze vervolgens inzet voor telemarketingactiviteiten.

Meer weten?

De juristen van ABAB Legal hebben uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van intellectueel eigendom, ICT- en privacyrecht. Heeft u vragen over de wijzigingen in de Telecommunicatiewet of wilt u weten welke mogelijke gevolgen de wijzigingen hebben voor uw organisatie? Neem contact op met Niels Ista, jurist ondernemingsrecht en ICT-recht, via telefoonnummer 0165-531330 of stuur Niels een e‑mail.

Wilt u meer weten over de wijzigingen in de Telecommunicatiewet? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Niels
Portretfoto van Niels Ista
Jurist ondernemingsrecht en ICT-recht
Bel
013-4647180