Heeft u het (nieuwe) thuiswerken goed geregeld?

9 december 2021
Artikel

Door de aangescherpte coronamaatregelen werken we allemaal weer - voor zover mogelijk - vanuit huis. Sinds 13 november is het thuiswerkadvies namelijk aangescherpt naar ‘Werk thuis, tenzij het echt niet anders kan’.

Portretfoto van Richard Ouwerling
Neem contact op met:
Richard Ouwerling Jurist arbeidsrecht
Thuiswerken achter de laptop

Voordelen en uitdagingen van het thuiswerken

Thuiswerken brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo nam in veel gevallen de efficiëntie en productiviteit van werknemers toe en het ziekteverzuim juist af. Een veelgehoorde wens van werknemers en werkgever is dan ook om het thuiswerkbeleid toekomstbestendig te maken.

Dit brengt uitdagingen met zich mee: hoe kunnen werknemers op afstand worden begeleid? Hebben werknemers een (definitief) recht op thuiswerken? Leidt thuiswerken tot een standplaatswijziging? Ben ik verplicht de werknemer die straks geen coronatoegangsbewijs kan laten zien zijn loon door te betalen, als hij zijn functie thuis niet kan verrichten?

Waarom een thuiswerkbeleid?

Werkgevers en werknemers moeten zelf afspraken maken over een passende verdeling tussen werk op locatie en thuis. Uit onderzoek blijkt dat een ruime meerderheid van de werknemers vindt dat thuiswerken goed geregeld moet zijn.

Flexibiliteit in het thuiswerkbeleid is een must, ook gezien de steeds wisselende overheidsadviezen van de afgelopen anderhalf jaar. Waarschijnlijk kiezen de meeste werkgevers en werknemers voor een mix van thuiswerken en werken op kantoor (het hybride werken).

Wat legt u vast in een thuiswerkbeleid?

Met een heldere thuiswerkregeling kunt u discussies en onduidelijkheid voorkomen. In de thuiswerkregeling kunt u verschillende afspraken vastleggen:

  • Wie komen er voor thuiswerken in aanmerking?
  • Vast of tijdelijk thuiswerken?
  • Verantwoordelijkheden werkgever en werknemer voor arbeidsomstandigheden;
  • Eisen aan de werkplek en de controle daarvan;
  • Belastende aspecten van het thuiswerken (ook aanpassing van de Risico-inventarisatie en -evaluatie RI&E);
  • Financiële tegemoetkoming, aanpassingen reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding;
  • Bereikbaarheid werknemer;
  • Privacy en informatiebeveiliging;
  • Thuiswerkovereenkomst.

Rol ondernemingsraad bij introductie thuiswerkbeleid

Als er een ondernemingsraad (OR) is ingesteld, dan moet u deze bij de introductie van een thuiswerkbeleid betrekken. De OR kan niet alleen aansturen op een adequaat volledig thuiswerkbeleid, maar heeft volgens artikel 27 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) ook een instemmingsrecht bij de invoering of wijziging van een thuiswerkbeleid of een thuiswerkregeling. Dit zijn immers regelingen op het gebied van arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Zo zal een thuiswerkbeleid vaak regels bevatten over arbeidstijden, arbeidsomstandigheden, beoordelingssystemen en personeelsvolgsystemen.

Meer informatie over thuiswerken

Afhankelijk van uw wensen kunnen onze juristen en belastingadviseurs u adviseren over zowel de arbeidsrechtelijke als fiscale aspecten van het thuiswerken. Zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan. Wij bieden u graag de onderstaande mogelijkheden: 

  • Opstellen van een thuiswerkregeling
vanaf € 250
  • Adviesgesprek (arbeidsrechtelijk, fiscaal, Arbo-technisch en privacy)
€ 250
  • Opstellen van een thuiswerkovereenkomst
vanaf € 250
  • Opstellen van een thuiswerk-addendum
€ 250
  • Coronatoegangsbeleid 
vanaf € 500

 

De bovengenoemde prijzen zijn exclusief btw.

Voor meer informatie of het opvragen van een offerte voor een thuiswerkregeling of een aansluitende thuiswerkovereenkomst, kunt u contact opnemen met Richard Ouwerling, jurist arbeidsrecht, via telefoonnummer 076-5438029 of stuur Richard een mail.

Wilt u meer weten over het thuiswerken? Onze jurist helpt u graag verder!

E-mail Richard