Zorgbonus: voorkom problemen met WKR

1 oktober 2020
Artikel

De subsidieregeling voor de zorgbonus is opengesteld. Dit betekent dat u als werkgever óf opdrachtgever in de zorg een bonus voor uw personeel kunt aanvragen. U heeft hiervoor van 1 oktober tot en met 29 oktober 2020 de tijd. Let wel goed op de voorwaarden. Zo moet u de zorgbonus verplicht aanwijzen als eindheffingsloon en zijn er administratieve verplichtingen aan de subsidieregeling verbonden.

Portretfoto van Mirjam van de Langerijt
Neem contact op met:
Mirjam van de Langerijt Senior belastingadviseur
Zorgbonus: voorkom problemen met WKR

Wie komt in aanmerking voor de zorgbonus?

Bent u werkgever in de zorg? Of opdrachtgever van bijvoorbeeld zzp’ers of uitzendkrachten in de zorg? Dan kunt u een bonus aanvragen voor zorgprofessionals die tijdens de éérste uitbraak van COVID-19 een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd. Hieraan zijn geen harde criteria verbonden, maar er is wel een handreiking gepubliceerd met daarin een overzicht van beroepen én functies die mogelijk in aanmerking komen. Let op, de handreiking is niet meer dan een handvat waar u als zorgaanbieder vanaf kan wijken.

U bepaalt verder zelf wie in aanmerking komt voor de zorgbonus. Er zijn wel een aantal voorwaarden:

  • De zorgprofessional is bij u werkzaam geweest tussen 1 maart en 1 september 2020.
  • De zorgprofessional verdient bij een voltijd dienstverband niet meer dan twee keer modaal (€ 73.000). Let op: voor zzp’ers en uitzendkrachten gelden andere criteria en gaat het kabinet uit van maximale uurtarieven.
  • Er zijn ten minste twee personen bij uw instelling werkzaam.
  • U staat als zorgaanbieder in het handelsregister met een SBI-code, die in de regeling is opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld: huisartspraktijken, apotheken en gezondheidscentra.
  • U betaalt de zorgbonus binnen vijf maanden na ontvangst van de subsidie uit.

De gevolgen voor de vrije ruimte van de werkkostenregeling

De zorgbonus moet u verplicht aanwijzen als eindheffingsloon. Daarmee valt de bonus in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Dit betekent dat u de vrije ruimte waarschijnlijk gaat overschrijden, met belastingheffing tot gevolg (80% loonbelasting). Daarom ontvangt u naast de subsidie ook een bedrag (voorschot) waarmee u deze belasting kan betalen. Kortom: u ontvangt de zorgbonus van € 1.000 voor uw werknemers samen met de compensatie voor de loonbelastingheffing (80%) als voorschot. Samen is dit dus € 1.800 per werknemer.

Blijkt dat de zorgbonussen (deels) in de vrije ruimte vallen? Dan bent u géén eindheffing verschuldigd en moet u het voorschot (deels) terugbetalen.

Kortom, er zijn een flink aantal fiscale aandachtspunten. Wij geven u daarom vier tips:  

  • Zorg dat u juist nu meer inzicht in uw situatie krijgt. In veel gevallen is de uitvoering van de werkkostenregeling nog niet optimaal en daardoor wordt een overschrijding van de vrije ruimte te laat ontdekt. Is de administratie van uw WKR niet op orde? Dan brengt dat naast het risico voor loonheffingen, nu ook uw subsidie voor de zorgbonus in gevaar.
  • Houd rekening met het moment van uitbetaling van de zorgbonus. De vrije ruimte over de eerste € 400.000 van de loonsom daalt in 2021 namelijk aanzienlijk: van € 12.000 naar € 6.800.
  • Zorg dat u de bonus op de juiste wijze aanwijst in uw fiscale vrije ruimte van de werkkostenregeling. Onze specialisten helpen u graag bij de inrichting van uw WKR-administratie.
  • Wilt u zorgbonus uitkeren aan niet werknemers (ZZP-ers of uitzendkrachten)? Dan krijgt u de belasting naar een eindheffingstarief van 75% gecompenseerd. Ook aan die eindheffing zijn nadere voorwaarden verbonden.

Aanvraag en (administratieve) verplichtingen

Wilt u de zorgbonus aanvragen? Dat kan via de Dienst uitvoering subsidies aan instellingen (DUS-i). Let wel goed op, want ook hier moet u op een aantal zaken letten. Zo heeft u bij aanvragen tot € 25.000 een meldingsplicht wanneer blijkt dat u minder loonbelasting hoeft af te dragen. Voor hogere bedragen is bijvoorbeeld een accountantsverklaring vereist. Ten slotte moet u kunnen aantonen dat u aan bovengenoemde voorwaarden heeft voldaan.

U moet in alle gevallen de administratie en bijbehorende documentatie tien jaar bewaren. Let op: dat is aanzienlijk langer dan de bewaartermijn voor de loonadministratie.

Meer weten?

Wilt u meer weten over deze constructie in de werkkostenregeling en verrassingen achteraf voorkomen? Of heeft u hulp nodig? Onze fiscale adviseurs helpen u graag. Neem contact op met Mirjam van de Langerijt, senior belastingadviseur, via telefoonnummer 013-5914140 of stuur Mirjam een e-mail

Wilt u meer weten over de zorgbonus? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Mirjam
Download het whitepaper over de werkkostenregeling

Werkkostenregeling: de belangrijkste aandachtspunten

Download hier het whitepaper
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan