Wat is co-creatie?
Ondernemen vraagt om innovatie. Zeker in deze turbulente periode. Om de noodzakelijke verandering en vooruitgang daadwerkelijk te boeken, zetten bedrijven steeds vaker co-creatie in. Maar wat is co-creatie? En hoe helpt het bedrijven in de praktijk?

De definitie van James Veenhoff
James Veenhoff, één van de pioniers in Nederland als het gaat om co-creatie, verwoordt de definitie van co-creatie als volgt: ‘’Co-creatie is het samenbrengen van perspectieven om tot iets te komen wat er nog niet was.’’ Ook zegt hij: ‘’Met co-creatie kun je verschillende inzichten op een productieve manier bij elkaar brengen.’’ Met productief bedoelt hij dat het een efficiënte manier is om verschillende mensen én inzichten samen te brengen. Maar co-creatie is niet altijd eenvoudig. Het is ook nodig om volhardend te zijn, de schouders eronder te zetten en geduld te hebben.
Bij co-creatie zijn drie zaken belangrijk:
- Iets nieuws doen
- Samen met anderen
- Anderen zijn mensen buiten uw gebruikelijke kring
Co-creatie wordt gebruikt voor nieuwe processen, nieuwe diensten of nieuwe producten. Het idee van co-creatie is dat inzichten vanuit verschillende oogpunten worden verzameld. En die input wordt gebruikt om iets nieuws te creëren. Deze inzichten worden idealiter niet alleen vanuit de gebruikelijke kring verzameld. Maar ook bijvoorbeeld vanuit andere sectoren, vanuit prospects of vanuit een totaal andere hoek. Want dat zorgt voor verrassende inzichten.
Wat is co-creatie volgens mkb-ondernemers?
We stelden meer dan 50 ondernemers uit het mkb de vraag wat zij verstaan onder co-creatie. Een ruime meerderheid gaf aan dat co-creatie samen met klanten en collega’s meerwaarde (klantwaarde) creëren is.
Wilt u weten wat de ervaringen van mkb-ondernemers zijn met co-creatie? Lees dan het trendrapport.
Meer weten?
Wilt u meer informatie over co-creatie of heeft u vragen over het toepassen ervan? Onze specialisten helpen u graag verder. Neem vrijblijvend contact op met ons via deze link.