Waarom onderneemt u eigenlijk?

17 augustus 2016
Blog

Als sparringpartner voor ondernemers hoor ik veel interessante verhalen: hoe u chrysanten, potplanten of tomaten teelt of hoe u de mooiste snijbloemen veredelt, maar ook hoe u een overname hebt gerealiseerd. Ik vraag dan wel eens: ”Waarom onderneemt u eigenlijk?”. Vaak blijft het dan even stil. De meeste ondernemers zijn vooral bezig met wat ze doen in plaats van waarom ze doen wat ze doen. Toch is het belangrijk om af en toe nog eens stil te staan bij uw drijfveren als ondernemer. Deze bepalen namelijk, bewust of onbewust, de koers van uw onderneming. Wanneer u lastige keuzes langs de ‘meetlat’ van uw belangrijkste drijfveer, missie, kan leggen, is het makkelijker om een beslissing te nemen en eventuele consequenties te aanvaarden. 

Portretfoto van Eric Flinterman
geschreven door:
Eric Flinterman Senior relatiemanager tuinbouw
Tuinbouwer leest blog op iPad

De drijfveren van ondernemers kunnen heel verschillend zijn. Van redelijk basale motivatie als geld verdienen tot meer ideële missies. Zo sprak ik nog niet zo lang geleden een tuinder die een bijdrage wil leveren aan een gezonder eetpatroon van mensen. Hij streeft ernaar zijn groenten steeds lekkerder te maken door de beste rassen te telen voor de beste smaak. Hij focust niet op de hoogste productie. Dat maakt dat zijn verdienmodel anders dan telers die wel op productie gericht zijn. 
 
Een veredelaar van snijbloemen wil mensen laten genieten van zoveel mogelijk kleuren en geuren die de natuur te bieden heeft. Zijn bloemen moeten minimaal een week in de vaas leven. Dit dwong hem tot een keuze. Een maximaal vaasleven en een optimale geur bleken namelijk niet samen te gaan.

Deel uw missie

In de dagelijkse bedrijvigheid kan het gebeuren dat uw missie wat op de achtergrond raakt. Zeker wanneer u te maken krijgt met uitdagingen of bedreigingen die veel tijd en energie kosten. Maar juist dan is het belangrijk om oog te blijven houden voor uw doel zodat u niet van uw koers afwijkt. Een goede manier om dat te borgen is regelmatig een moment inplannen met betrokken collega’s en/of uw adviseur om stil te staan en vooruit te kijken. Wat zijn ieders ervaringen? Wie loopt tegen dingen aan? Wat zijn ideeën voor de toekomst? En is er bijsturing nodig?

Door uw missie te delen en te zorgen dat u met mensen werkt die ook geloven in deze missie, zal de betrokkenheid binnen uw onderneming groter zijn. En dat heeft een positief effect op uw slagkracht en kans op succes.

De blogs van Eric Flinterman verschijnen exclusief op de platforms van KAS Tuinbouwcommunicatie.

Wilt u meer weten over ondernemerschap in de tuinbouw? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Eric
Portretfoto van Eric Flinterman
Senior relatiemanager tuinbouw
Bel
073-6465419