Waarde optimaliseren bij bedrijfsverkoop

25 februari 2019
Artikel

Bedrijfsverkoop of de verkoop van een bedrijfsonderdeel is voor u als verkoper het meest succesvol als u zelf de regie neemt. De eerste vraag die vaak wordt gesteld: Wat is mijn bedrijf of bedrijfsonderdeel waard? Immers, u wilt weten wat een mogelijke verkoop naar schatting zou opbrengen. Een bedrijfswaardering is een mooie start, maar het is ook belangrijk de waarde van uw onderneming te optimaliseren. 

Portretfoto Monique Scheffers
Geschreven door:
Monique Scheffers Bedrijfskundig adviseur
Ondernemer en medewerker in gesprek over waarde optimalisatie

Optimale juridische structuur

Om fiscaal-juridische redenen start het traject voor bedrijfsverkoop al een aantal jaar voor het gewenste tijdstip van de daadwerkelijke verkoop. Het creëren van de meest optimale juridische structuur voor verkoop gebeurt immers vaak met behulp van tegemoetkomingen in de fiscale wetgeving. Aan deze tegemoetkomingen zijn vaak termijnen verbonden van drie tot vijf jaar waarin niet verkocht mag worden.

Optimale verkoopprijs

Als een voorgenomen verkoop ruim voor de uiteindelijke datum als project wordt bestempeld, is er niet alleen voor het creëren van de optimale juridische structuur tijd genoeg, maar ook voor waardecreatie. U kunt dan gaan werken aan de meest optimale verkoopprijs van uw bedrijf. U moet weten aan welke knoppen u moet draaien om de waarde van uw bedrijf te beïnvloeden. Hiervoor moet u met een bedrijfskundige bril naar uw bedrijf kijken. Zo maakt u concreet welke value drivers binnen uw bedrijf bepalend zijn en welke kwetsbaarheden er zijn. Het is belangrijk om zo veel mogelijk kwetsbaarheden van uw bedrijf te verbeteren of te verhelpen. Als ondernemer heeft u vaak niet alle kwetsbaarheden concreet in beeld. Dat maakt het uitermate lastig om gestructureerd en planmatig te werken aan verbetering van uw organisatie. De dagelijkse bedrijfsvoering gaat immers ook gewoon door. Een bedrijfskundig adviseur kan u hierbij begeleiden.

Analyse van bedrijfsprocessen

Om de kwetsbaarheden van uw bedrijf te kunnen onderkennen, moet u eerst de belangrijkste bedrijfsprocessen en de aansturing daarvan in kaart brengen. Hierbij start u met een eerste analyse van uw onderneming. Het is onder meer belangrijk te kijken naar bestaande processen, het aansturingsmodel, ICT-systemen, beschikbare managementinformatie, de mate van implementatie van de bestaande strategie en afhankelijkheid van de eigenaar van het bedrijf. Nadat deze analyse is voltooid, heeft u een overzicht van de sterktes en zwaktes van uw bedrijf vanuit bedrijfskundig perspectief. Zo heeft u ook inzichtelijk waar de kansen liggen om de waarde van uw onderneming te verbeteren.

Vervolgens moet u kiezen welke verbeteringen het meest positieve effect op uw bedrijf zullen hebben. Uiteraard bent u als ondernemer hierin een belangrijke schakel, omdat u uw bedrijf en sector het beste kent. Bovendien kunnen de gewenste of noodzakelijke verbeteringen ook niet geïmplementeerd worden zonder het juiste draagvlak en betrokkenheid van u en uw medewerkers. Sommige verbeteringen leveren met een lage inspanning een hoog resultaat op, dit zijn de quick wins. Meestal kan de organisatie die eenvoudig zelf doorvoeren. Als het gaat om grotere, complexere veranderingen is het beter om een projectmatige aanpak te volgen. Er zijn dan vaak meer afdelingen bij betrokken en er is meer geld en tijd mee gemoeid. Omdat de tijd en expertise hiervoor niet altijd aanwezig zijn in de organisatie om dit ‘erbij ‘ te doen, kan een externe projectleider uitkomst bieden.

Projectmatig gericht verbeteringen doorvoeren vergt een investering in tijd en geld, met als doel om dit bij een uiteindelijke verkoop terug te verdienen. Als ondernemer speelt u hierin een hele belangrijke rol. Verandering van processen binnen uw bedrijf begint bij intrinsieke motivatie van uzelf. U bent immers ook degene die het bedrijf heeft gebracht waar het nu staat in de huidige vorm. Het belang van het veranderen van onderdelen hiervan, moet u gemotiveerd uitdragen naar uw personeel. Anders blijft alles zoals het was en heeft de investering in tijd en geld geen toegevoegde waarde.

Wilt u advies over hoe u uw onderneminsgwaarde kan optimaliseren? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Monique
Portretfoto Monique Scheffers
Bedrijfskundig adviseur
Bel
0134647210
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan