Volle orderportefeuille, maar slecht kunnen leveren? Maak strategische keuzes!

3 november 2022
Artikel

Het ondernemerssentiment is het afgelopen kwartaal flink gedaald. De grootste belemmeringen vinden ondernemers het tekort aan personeel en productiemiddelen. Er zijn wel orders, maar geen mensen om ze te kunnen maken, installeren of uitvoeren.

Portretfoto van Bernard Oenema
Neem contact op met:
Bernard Oenema Senior adviseur Business Development
Ondernemer en adviseur in gesprek over strategische keuzes

Coronamaatregelen en oorlog

In februari presenteerde de Kamer van Koophandel het rapport ‘Conjunctuurenquête Nederland Eerste Kwartaal 2022’. Hierin kwam de stemmingsindicator van het Nederlandse bedrijfsleven in het eerste kwartaal 2022 uit op 6,4. Een stuk lager dan vorig kwartaal. Het rapport is samengesteld op basis van informatie van vóór 25 januari 2022. Sinds de coronapandemie schommelt het ondernemersvertrouwen flink. Dit hangt sterk samen met de geldende coronamaatregelen en die van de voorgaande maanden. Na de versoepeling van de maatregelen op 25 januari, werden veel ondernemers geconfronteerd met de impact van de oorlog tussen Rusland en de Oekraïne. Ook dit beïnvloed het ondernemerssentiment.

Oplopende levertijden en stijgende inkoopkosten

Afhankelijk van de branche hebben de tekorten aan personeel en productiemiddelen een grote invloed op de omzet en winstgevendheid van ondernemers. Er zijn wel orders, maar geen mensen om het te kunnen maken, installeren of uitvoeren. Of het ontbreekt aan essentiële onderdelen, waardoor de productie stilvalt. De voorbeelden van Nedcar en ProRail staan nog op ons netvlies. Nedcar legde de productie enkele dagen stil door tekorten aan onderdelen en ProRail kon door personeelstekort de treinen niet volgens de dienstregeling laten rijden. Ook de staking bij de bagageafhandeling bij KLM was het gevolg van oplopende werkdruk door personeelstekorten.

Productie- en leveringsproblemen

De drie genoemde situaties lijken misschien uitzonderlijk, maar meerdere bedrijven hebben te maken met productie- en leveringsproblemen. Er zijn voldoende orders, maar de levertijden lopen fors op. Veel ondernemers herkennen deze situatie. Naast het personeels- en grondstoffentekort, dat de lonen en inkoopkosten doet stijgen, zijn ondernemers geconfronteerd met fors hogere energieprijzen. De hogere lonen, inkoop- en energiekosten zijn niet altijd door te berekenen aan de klant. Hierdoor staan de marges en winstgevendheid zwaar onder druk.

Realistische keuzes

Hoe gaat u als ondernemer hiermee om? Hoe voorkomt u dat klanten gaan klagen? Hoe houdt u de marges op peil? En hoe creëert u een goed evenwicht in wat er kan en wat klanten vragen? Een van de kernkwaliteiten van ondernemers is dat ze positief ingesteld zijn. Dat ze het geloof hebben dat het personeelstekort tijdelijk is. Dat het grondstoffentekort ‘morgen’ weer minder zal zijn en dat de energieprijzen binnenkort weer dalen. Maar met zulke aannames maakt u geen keuzes. Hooguit stelt u alles in het werk om de negatieve gevolgen te minimaliseren.

Juist onder de huidige omstandigheden is het belangrijk om keuzes te maken. Tekorten aan grondstoffen, hogere energieprijzen en schaarste aan personeel zijn waarschijnlijk structureel. Dat vraagt om strategische keuzes. Bijvoorbeeld in uw klantenportefeuille, assortiment, bedieningsconcepten of verdienmodellen. Door te kiezen voor specifieke klantengroepen of producten in uw assortiment, kunt u de klanttevredenheid verhogen, marges beter in stand houden en daarmee de winstgevendheid en continuïteit van uw bedrijf.

We helpen u graag

Strategische keuzes maken is altijd lastig. U moet zaken loslaten en u weet niet altijd of de nieuwe strategie voorspelbaar en werkbaar is. Ook kunnen de consequenties groot zijn. Daarom is het belangrijk een partner te hebben, die u helpt inzicht en overzicht te krijgen en samen met u realistische scenario’s uitwerkt.

ABAB Business Development wil graag deze partner voor u zijn. Neem voor een vrijblijvend inspiratiegesprek vandaag nog contact op Bernard Oenema voor een vrijblijvende afspraak, via telefoonnummer 0413-336595 of stuur Bernard een e-mail.

Ondersteuning bij strategische keuzes? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Bernard
Portretfoto van Bernard Oenema
Senior adviseur Business Development
Bel
0413-336595
Aanmelden nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws
Meld u direct aan