Vijf pijlers die uw ondernemingswaarde beïnvloeden

2 april 2019
Artikel

Als u uw onderneming gaat verkopen of juist een bedrijf gaat kopen, dan wilt u weten hoeveel de onderneming waard is. Er zijn verschillende manieren om de waarde van een bedrijf te bepalen. Maar ook als de waarde van een bedrijf is bepaald, wil dat nog niet zeggen dat dit ook werkelijk de koop- of verkoopprijs is. Die kan om allerlei redenen afwijken van de bedrijfswaardering. Wij geven u vijf pijlers die van invloed zijn op de ondernemingswaarde.

Portretfoto van Rob van Boxtel
Geschreven door:
Rob van Boxtel Senior corporate finance adviseur
Sleutel van een onderneming

Gebruik de juiste methode voor bepalen ondernemingswaarde

Er zijn verschillende manieren om de onderneminsgwaarde te bepalen. Voor een goede economische waardebepaling wordt vooral gekeken naar de toekomstige geldstromen middels een discounted-cashflow-methode (DCF-methode). Vaak laat u de bedrijfswaardering uitvoeren door een specialist. Vraag naar zijn keuze en uitleg voor de betreffende methode.

Ondernemingswaarde en prijs zijn niet hetzelfde

De bedrijfswaardering geeft de economische waarde van de onderneming. Deze is vaak niet hetzelfde als de uiteindelijke verkoopprijs. Alhoewel bij het bepalen van de economische waarde wordt uitgegaan van de mogelijkheden van een potentiele koper is het mogelijk dat een potentiele koper veel meer synergie-effecten ziet en bereid is meer te betalen dan haar concurrenten. Andersom kunnen er ook redenen zijn die ervoor zorgen dat de verkopende partij zo snel mogelijk van een bedrijf af wil en dat kan de verkoopprijs drukken. Verdiep u dus in de intenties van de partij met wie u zakendoet om te bepalen wat voor invloed dit op de prijs kan hebben.

Goede voorbereiding

Als ondernemer heeft u minimaal vijf jaar nodig om zich goed voor te bereiden op een overname. Om een correcte waardebepaling te kunnen maken, is er veel informatie nodig. Op het moment dat de waardering voor een bedrijf wordt gemaakt, moeten die gegevens beschikbaar en up-to-date zijn. Bij veel bedrijven vergt het enige tijd om die administratieve zaken goed op orde te brengen. Bovendien spelen er allerlei factoren mee bij de uiteindelijke prijsbepaling van een overname of fusie. Hoeveel vreemd en eigen vermogen zit er bijvoorbeeld in en hoeveel werkkapitaal is er nodig? Alleen al deze variabelen hebben flinke gevolgen voor de uiteindelijke waardering van een bedrijf. Wie een waardering tijdig voorbereidt, heeft mogelijkheden om veranderingen aan te brengen en daarmee de waarde te verhogen.

Ook andere keuzes kunnen de verkoop van een bedrijf bespoedigen. Denk bijvoorbeeld aan de juridische structuur waarin het bedrijf zit. Dit zijn zaken die u bij een grondige voorbereiding kunt wijzigen en die de aantrekkelijkheid voor een koper enorm kunnen verbeteren. Zo kunt u gaan werken aan de meest optimale verkoopprijs van uw bedrijf.

Kijk verder dan de boeken

Een controle van de financiële boekhouding is noodzakelijk bij het bepalen van de waarde. Maar er zijn meer zaken die de waarde en prijs beïnvloeden. Een due-diligence-onderzoek kan alle facetten van een onderneming blootleggen en gaat verder dan een regulier financieel advies. Maar ook op fiscaal en juridisch gebied kunnen grote verrassingen zitten die bij zowel aan- als verkoop een grote rol kunnen spelen. Een ander belangrijk aspect is dat van cultuur. Fusies en overnames van een bedrijf kunnen er op papier soms geweldig uitzien, maar als de cultuur binnen de bedrijven (te) sterk verschilt, wordt een succesvolle integratie een groot probleem. De omvang van dergelijke risico’s heeft invloed op de prijs van een bedrijf.

Onderhandelingsproces

De aan- of verkoop van een onderneming is een ingrijpend traject waar mensen vaak persoonlijk en emotioneel bij betrokken zijn. Onderling vertrouwen is belangrijk om een proces goed te laten verlopen. Bij overnames geldt altijd dat de verkoper zo’n hoog mogelijke prijs wil hebben en de potentiële koper(s) juist zo’n laag mogelijke. Een onderhandelingsproces kan daarom onderlinge verhoudingen op zijn kop zetten. Uiteindelijk speelt ook de gunfactor een rol. Laat u bij het onderhandelingsproces ondersteunen door een onafhankelijke specialist. Die kan de schuld op zich nemen als de onderlinge verhoudingen op scherp worden gezet. Probeer nooit koste wat kost een bedrijf te kopen of verkopen, want dit beïnvloedt het onderhandelingsproces enorm. Soms kan juist het afbreken van onderhandelingen of het afzien van een (ver)koop de beste beslissing zijn.

Wilt u meer weten over bedrijfswaardering? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Rob
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan