Vier veelgestelde vragen over het binden en boeien van uw personeel

10 juni 2021
Artikel

Hoe geeft u invulling aan het binden en boeien van uw medewerkers? Doe uw voordeel met de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen aan onze specialisten.

Portretfoto van Corry Verhoeven
Neem contact op met:
Corry Verhoeven HR-consultant
Man en vrouw lopen al pratend naar buiten

1. Binden en boeien van personeel kan tot een lager verzuim leiden. Maar wat is een normaal verzuimpercentage?

Het verzuimpercentage is afhankelijk van de branche en het type werk dat uw medewerkers doen. Drie belangrijke voorspellers van meer verzuim zijn:

  • een praktisch opleidingsniveau;
  • lichamelijke arbeid;
  • hogere leeftijd.

Arbodiensten spreken van een niet beïnvloedbaar verzuim tot 2,5%. Daarboven is het voor werkgevers beïnvloedbaar. 

2. Hoe voorkom ik dat medewerkers steeds hogere eisen stellen aan hun salaris?

Het is belangrijk om medewerkers aan u te binden. Een goed salaris helpt daarbij. Uiteraard moet dit wel passen binnen het beloningssysteem van uw organisatie. Medewerkers die al een tijd voor u werken, komen op een gegeven moment in de eindschaal. Als zij niet promoveren, betekent dit dat ze, los van de cao-verhogingen, niet meer omhoog gaan. Dit kan demotiverend werken. Belangrijk is om te kijken naar wat er wel mogelijk is om de medewerker te binden. Medewerkersparticipatie, een extra klus met een vergoeding daarbij, een prestatiebeloning of extra secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen uitkomst bieden.

3. Binden en boeien is maatwerk, maar hoe weet ik nu waar mijn medewerker behoefte aan heeft?

Communicatie is hierbij het sleutelwoord. Door regelmatig met elkaar te praten en aan de medewerker te vragen wat hij belangrijk vindt, wordt dit duidelijk.

Mocht u dit lastig vinden, ga er dan vanuit dat de helft van uw medewerkers behoefte heeft aan meer binding en de andere helft meer geboeid wil worden. Als u een pakket aanbiedt dat beide groepen aanspreekt, zit u altijd goed.

4. Hoe kan ik de werkdruk voor mijn medewerkers verminderen in tijden van krapte op de arbeidsmarkt?

Wanneer er één of enkele vacatures zijn, wordt er een beroep gedaan op het team om dit werk tijdelijk op te vangen. Het is belangrijk om hier zorgvuldig mee om te gaan. Jobcarving kan hierbij helpen. Kijk eens op taakniveau wat uw medewerkers allemaal doen. Wellicht kunnen er taken bij het team weggehaald worden, zodat uw medewerkers ontlast worden.

Een voorbeeld: als een vacature voor een chauffeur niet ingevuld kan worden en de andere chauffeurs daardoor extra adressen aan hun route toegevoegd krijgen, kan er een bijrijder ingezet worden om de extra fysieke belasting te beperken.

Een ander voorbeeld: als er geen zelfstandig werkende kok voor een restaurant gevonden wordt, kan er een medewerker ingezet worden die bijvoorbeeld overdag het snijwerk doet. Op deze manier kunnen de bestaande koks in alle rust aan hun extra drukke dienst beginnen.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over het binden en boeien van uw personeel of wilt u meer weten over onze HR-services? Neem contact op met Corry Verhoeven, HR-consultant bij ABAB Salaris- en Personeelsdiensten, via telefoonnummer 06-51367591 of stuur Corry een mail.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Corry
Icoon quickscan personeelsbeleid

Quickscan Personeelsbeleid

Beter inzicht in uw personeelsbeleid
Quickscan invullen
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan