Verlepte planten slecht voor uw resultaat

29 september 2016
Blog

Als adviseur in de tuinbouwsector, met als specialisatie de sierteelt, is het altijd genieten van alle schoonheid die deze sector voortbrengt. Prachtige producten in honderden kleuren, geuren en maten. Geweldig om te zien hoe onze bloemproducten op zo veel plaatsen verkocht worden. Van de traditionele bloemist tot internetwinkels en natuurlijk tuincentra en supermarkten. Helaas zie ik ook dat er niet altijd evenveel aandacht aan de bloemen wordt besteed op de verschillende verkooplocaties. En dat terwijl we het toch over een bijzonder teer product hebben. Wat doet u daar zelf aan als kweker?

Portretfoto van Eric Flinterman
geschreven door:
Eric Flinterman Senior relatiemanager tuinbouw
tuinbouwer leest blog op iPad

Een tijdje geleden bezocht ik een grote bouwmarkt. Grote partijen Lavendel, Sulfinia, Lobelia, Leeuwenbek, Bracteantha, Ribes en rozen stonden er uitgestald. Ook stond er Sanvitalia in een mooie pot met duidelijk herkenbaar de merknaam erop. Eénderde van de planten was echter uitgedroogd of gebroken. En dat raakt mij dan toch. Zeker omdat dit geen incident is. Het valt mij al veel langer op.

Ik heb dagelijks contact met telers en weet hoeveel tijd en energie zij steken in het kweken van deze mooie producten. Met passie en minutieuze aandacht voor de teelt, het milieu, personeel. Zij ontwikkelen zelfs een goed doordacht merk, wat ook een kostbare aangelegenheid is. Kosten noch moeite worden gespaard om de consument waar voor z’n geld te bieden. Dan is toch het laatste wat u wilt, dat uw bloemen of planten uiteindelijk staan te verpieteren bij uw tussenleverancier. Dat komt zeker de verkoop niet ten goede. En daar zult u op termijn last van hebben.

Beter resultaat voor alle partijen

Uw afnemers stellen eisen aan uw producten over aantallen, kwaliteit, levertijd en uiteraard de prijs. Ze willen hoge kwaliteit tegen een scherpe inkoopprijs. Daarnaast heeft u ook te maken met eisen van de bank, het waterschap en certificeringsinstanties. Veel van deze eisen hebben financiële consequenties en drukken op uw opbrengsten. Daar moeten dus voldoende verkopen tegenover staan. De ervaring van de consument die verse bloemen of planten thuis wil hebben, is daarbij essentieel. Het helpt daarbij niet wanneer leveranciers slecht voor uw product zorgen.

Ga met uw afnemers in gesprek om ze bewust te maken van de gevolgen hiervan. Nodig ze uit op uw bedrijf om te laten zien hoeveel moeite u steekt in uw product. En geef ze zoveel mogelijk tips en advies voor de juiste zorg. Laat hen zien dat bloemen en planten op die manier langer meegaan en beter verkoopbaar zijn zodat ze niet meer weggegooid hoeven worden omdat de consument ze niet meer wil. Een beetje zorg en aandacht resulteert in gezonde bloemen, tevreden consumenten en dus beter verkopen bij de leverancier en een beter resultaat voor u als teler.

De blogs van Eric Flinterman verschijnen exclusief op de platforms van KAS Tuinbouwcommunicatie.

Wilt u meer weten over rendementsverbetering? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Eric
Portretfoto van Eric Flinterman
Senior relatiemanager tuinbouw
Bel
073-6465419