Veranderen, niets moeilijker dan dat…

4 oktober 2016
Blog

We leven in een tijd van grote veranderingen. Voedsel anno 2016 is heel anders dan decennia geleden. Er zijn burgers die biologisch eten, extra willen betalen voor welzijn van dieren of de voorkeur geven aan plantaardige sojamelk. Dat heeft invloed op de agrarische sector: op onze plek in de maatschappij, op wat burgers van ons vinden en wat ze van ons verwachten. Misschien is dit het begin van een verandering zo groot als die in de fotografie of in de textiel. Staan wij aan het begin en zien we pas over twintig jaar hoe groot de veranderingen zijn geweest?

Portretfoto van Ineke Couwenberg
geschreven door:
Ineke Couwenberg Marktmanager agro
Ondernemer en adviseur in gesprek

En wat moet je daar nu mee als ondernemer?

Juist in de afgelopen decennia zagen we dat groei en schaalvergroting de trend was.  Dat was de manier om een kostprijsverlaging te realiseren en daarmee een beter rendement.  En de onbetrouwbare overheid stimuleerde dit. Bedrijven die de groeimogelijkheden niet benutten, zijn de dupe geworden door productiebeperkingen. Waarom zou dat nu anders zijn? Waarom zou een ondernemer er nu verstandig aan doen om zijn koers te wijzigen?

Wanneer een agrarisch ondernemer wel hoort dat de maatschappij onze huidige manier van produceren niet meer accepteert, is dat nog niet zijn overtuiging.  Ik merk dat ondernemers moeite hebben om het gebrek aan draagvlak in de maatschappij te accepteren. Vaak proberen ze dit te weerleggen door aan te voeren dat de feiten anders zijn. Politiek Den Haag maakt het beleid. Ondernemers zien het gebrek aan een goed lobby als oorzaak voor het ontbreken van maatschappelijk draagvlak. De landbouw is onvoldoende bij machte om de juiste boodschap te communiceren anders zouden de beleidsmakers wel verstandiger zijn en zou de maatschappij wel beter weten… Niet dus. De maatschappij maakt bewust andere keuzes. 

Een overtuiging moet groeien

Het is niet mogelijk om je gedrag te veranderen tenzij je op een hoger niveau in je bewustzijn overtuigd bent dat het anders moet.  Boer zijn. Dat is geen beroep, maar een ‘way of life’. En dat verandert nooit. Daar horen bepaalde overtuigingen bij. En die worden niet zomaar anders. Maar de overtuiging dat je alleen maar boer kunt blijven door groter te worden, die raken steeds meer ondernemers kwijt.

Een overtuiging moet groeien. Ben je nog niet overtuigd, dan kies je niet voor een verandering. Zolang doorgaan op bestaande voet (nog) geen pijn doet en je nog niet zeker bent dat een andere strategie beter is, vraagt een vrijwillige keuze voor onzekerheid heel veel moed.

Dit soort beslissingen neem je niet zomaar. Daar ben je maandenlang mee bezig, misschien zelfs wel ziek van. Pas later, soms veel later, weet je dat het goed was om een beslissing te nemen.  

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Onze specialist helpt u graag verder!

Mail Ineke
Portretfoto van Ineke Couwenberg
Marktmanager agro
Bel
013-4647127