Uw strategie bepalen in tijden van verandering

7 januari 2021
Artikel

De coronacrisis heeft veel ondernemers de noodzaak maar ook de tijd en rust gegeven om na te denken over hun toekomst. Wat gaat er blijvend veranderen? Waar word ik gelukkig van? Hoe maak ik mijn bedrijf toekomstbestendig?

Peter van den Hurk
Neem contact op met:
Peter van den Hurk Senior relatiemanager
Uw strategie bepalen in tijden van verandering

Coronacrisis, stikstof- en klimaatdiscussie

De verschillen tussen sectoren zijn groot. In de agri- en foodsector vallen voor de meeste bedrijven de gevolgen van de coronacrisis mee. Sommige bedrijven hebben zelfs kunnen profiteren en sluiten boekjaar 2020 af met record omzetten en dito winsten. Het is een kwestie van een lange adem, maar het einde van de tunnel is in zicht. Positief nieuws over de vaccinaties die zijn gestart en met de Brexitdeal blijft de handel met Groot-Brittannië tariefvrij. Echter is de stikstof- en klimaatdiscussie nog zeker niet opgelost en zijn er nog veel veranderingen noodzakelijk.

Openstaan voor veranderingen en samenwerkingen

Van alle partijen in de voedselketen wordt gevraagd mee te denken over de wijze waarop we ons voedsel produceren, ontwikkelen en verbeteren. Samenwerking binnen de keten is hierbij essentieel. Het succes van initiatieven binnen de keten wordt bepaald door de bereidheid om het gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang te stellen en op zoek te gaan naar de win-winsituatie.

De succesverhalen komen niet alleen van de grotere partijen. Ook lokaal is er veel mogelijk tussen horeca, retail en de voedselproducent. In een veranderende wereld liggen er altijd kansen. Door open te staan voor verandering en samenwerking maakt u uw onderneming toekomstbestendig. Het geeft u als ondernemer nieuwe impulsen en het maakt uw (toekomstige) medewerkers trots om voor u te werken.

Businessmodel Canvas

Het is belangrijk om voor uw bedrijf de discussie te durven voeren. Alternatieven te doordenken en te discussiëren met betrokkenen en mensen die op een wat grotere afstand staan. Het Businessmodel Canvas is een mooi hulpmiddel om uw strategie voor de komende jaren te bepalen. Door het model te hanteren binnen uw managementteam of met uw adviseur verkrijgt u waardevolle nieuwe inzichten. Met dit instrument brengt u aan de hand van vier hoofdgebieden (klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid) verschillende onderdelen van het bedrijf in kaart. Door dit alles op een rij te zetten, krijgt u snel een overzicht of uw strategie nog klopt, waar de kosten gemaakt worden en de kansen liggen. Tijdig anticiperen op veranderingen is namelijk essentieel.

Ik daag u uit om in de huid van een ontwerper te kruipen. Een ontwerper begint bij de klant en durft hem vragen te stellen, maakt schetsen en experimenteert. Innoveren is leren omgaan met onzekerheid. En dat is in deze tijden geen overbodige luxe.

Meer weten?

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Peter van den Hurk op telefoonnummer 024-6485845 of stuur Peter een e-mail.

Wilt u meer weten over strategie bepalen? Onze specialist helpt u graag verder!

E-mail Peter
Aanmelden e-mailnieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen via onze maandelijkse e-mailnieuwsbrief
Meld u direct aan